Módosult a MÁV ZRt. Kollektív Szerződése. De nem csak simán módosult, hanem még erősebbé vált. A most elfogadott pontok között több olyan – a Vasutasok Szakszervezete által is kezdeményezett – is van, amelyeket a munkavállalók a bérükben is megérezhetnek. A munkáltató a szintén aláírt Együttműködési Megállapodásban deklarálta azt is, hogy „A MÁV Zrt. a jelen megállapodás hatálya alatt – a 2020. évre vonatkozóan megkötött bérmegállapodásban foglaltakon és a szükségessé vált belső strukturális változásokon túl – nem tervezi a foglalkoztatottak számának érdemi csökkentését.”
A bért érintő módosítások:
- A rendkívüli átvezénylési díj 2000 Ft-ra emelkedett.
- A § 4. pont (munkaközi szünet) hatálya alá tartozó munkavállalót átalánydíjazásként – az eddigi 800 Ft helyett - 900 Ft illeti meg a 10. számú mellékletben meghatározott napszakban teljesített szolgálatonként.
- A felügyeleti pótlék mértéke 20 százalékról 30 százalékra emelkedett.
- A helyettesítést szabályozó paragrafus pontja helyébe új szöveg lép: „Abban az esetben, ha a helyettesített munkavállaló alapbére nem állapítható meg, akkor a helyettesítési díj számítási alapja az adott szervezeti egységben hasonló munkakört betöltő munkavállalók alapbérének az átlaga.”
- A munkába járással kapcsolatos utazási költségek megtérítésére vonatkozó előírások utolsó paragrafusa módosul: „A pályavasút operatív működtetésében résztvevő azon munkavállalók esetében, akiknek munkába járása tömegközlekedési eszközzel nem oldható meg, a saját gépjárművel történő munkába járás költségtérítése 30 Ft/km. A jogosultak körét - a szakszervezetekkel előzetesen egyeztetetten - a munkáltató utasításban határozza meg.”
További részletek ITT.
Moha Rakodó állomáson munkavállalói megkeresés alapján a Vasutasok Szakszervezete és a MÁV Zrt. Központi Munkavédelmi Bizottság képviselője, a helyi munkavédelmi érdekképviselet és a MÁV SZK Zrt. munkavédelem szervezet munkatársa jelenlétében munkavédelmi bejárást tartott 2020. augusztus 5-én.
A szolgálatot teljesítő munkavállalók a végponti váltóállító központ rendkívüli zajterhelésére panaszkodtak. Az állomás közvetlen szomszédságában üzemel az Alcufer Ipari, Kereskedelmi és Szolgáltató Kft. fehérvárcsurgói vashulladék feldolgozó telephelye. A feldolgozási folyamatban a hagyományos lángvágási technológia mellett, bálázó, ollózó és aprítógépeket alkalmaznak, amelyek használatakor a szolgálatot teljesítő munkavállalók feltételezhetően nagymértékű zaj és rezgés expozíciónak vannak kitéve. A bejárás tapasztalatairól honlapunkon olvashatóak részletek.
A 70. Vasutasnaphoz kötődően 118 darabos antik könyvgyűjteményt adott át szakszervezetünk nevében Zlati Róbert a Vasutasok Szakszervezete alelnöke a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány munkatársainak.
A könyvek eddig a Vasutasok Szakszervezete tulajdonában voltak, így a széles közönség és a vasút történetét kutató szakemberek számára alig volt hozzáférhető a gyűjtemény, ezért döntöttünk úgy, hogy a Magyar Vasúttörténeti Park Alapítvány részére adományozzuk.
Az alelnök elmondta, hogy szervezetünk nem szeretné, ha ezek az értékes kordokumentumok, emlékek elvesznének, fontos azokat megőrizni az utánunk következő generációk számára is, kutatható, kereshető formában. Ez a szakirodalom átfogó ismereteket biztosít a vasút történeti és technikai fejlődéséről, korabeli grafikákkal, pontos mérnöki leírásokkal. Valamint ezeknek a régi, - nagyrészt az 1800-as évekből származó - könyveknek már nem elég, ha egy könyvszekrényben őrizzük, mert a korukból adódóan is speciális tárolást igényelnek.
A Vasúttörténeti Park munkatársai megkeresésünknek és felajánlásunkat örömmel fogadták és biztosítottak minket, hogy lelkiismeretesen viselik tovább a könyvek sorsát. A park képviseletében Fejes Antal muzeológus vette át a könyveket.