A mögöttünk álló héten több vállalatnál, számos fórumon foglalkoztunk a 2019. évi bérfejlesztéssel. Van, ahol már megállapodás is született, máshol még a munkáltató ajánlatának hiányában csak az út elején járunk.
Kétszámjegyű béremelés szükséges 2019-ben, hangzott el a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumának (KVKF) munkavállalói és munkáltatói oldalának ülésén 2019. január 16-án. Az ülés után a Vasutasok Szakszervezetének elnöke arra emlékeztetett, hogy a közszolgáltató vállalatok körében él az a 2017-ben megkötött bérmegállapodás, amely három év alatt átlagosan 30 százalékos béremelést tartalmaz az állami cégek munkatársainak, ebből 2019-re azonban csak 5 százalékot. Meleg János a többi szakszervezet nevében is azt hangsúlyozta, hogy mára olyan mértékű munkaerőhiány alakult ki a vasúttól a postáig, a Volán vállalatoktól a villamos energia iparig és a vízügyi cégekig, hogy ha nem javítják érezhetően a dolgozók keresetét, az elvándorlás negatív hatását már a lakosság is megérzi. Ezért döntöttek úgy, hogy az 5 százalék felett további kiegészítő emelésre kérik a kormányt. Erre egyébként a minimálbér és a garantált bérminimum december végén elfogadott 8 százalékos emelése miatt is szükség van, mert egyre jobban összecsúszik az állami vállalatok alkalmazotti bértáblájának alsó szintje, ezért a magasan képzett szakemberek a piaci szférában keresnek maguknak munkát. Erről bővebben ITT és ITT adtunk tájékoztatást.
A MÁV Zrt-nél a csoport szintű bérmegállapodás reményében ültek tárgyalóasztalhoz a szakszervezetek és a munkáltató képviselői január 18-án. Az elnök-vezérigazgató rövid összefoglaló tájékoztatást tartott arról, hogy a 2019-es év újra komoly kihívásokat állít a vasút elé. Felhívta a figyelmet arra, hogy a 2017-ben megkötött 3 éves bérmegállapodás utolsó évében vagyunk, azonban a hatályos megállapodásban foglaltak tekintetében a munkaerő-piaci folyamatok beavatkozást, korrekciót tesznek szükségessé. A munkáltató elkötelezett a munkavállalók megtartásában, ezen túlmenően azonban kiemelten fontos cél a szolgáltatási színvonal növelése és új munkavállalók bevonzása. A Vasutasok Szakszervezete a tárgyaláson ismét leszögezte, hogy továbbra is kétszámjegyű (egy év alatt megvalósuló) bérfejlesztést tart elfogadhatónak. Azonban a munkáltatónak konkrét, a bérre vonatkozó ajánlata nincs jelen pillanatban, erre csak a jövő heti minisztériumi egyeztetések után lehet visszatérni. Bízunk benne, hogy a január 29-én következő tárgyalásra már lesz érdemi ajánlat mind a bérre, mind a VBKJ-ra vonatkozóan. A tárgyalás részletei honlapunkon olvashatóak.
A GYSEV-nél is megkezdődtek a bértárgyalások. A szakszervezetek itt is ragaszkodnak a kétszámjegyű bérfejlesztéshez. Azonban itt is szükséges a tulajdonos döntése, aminek megszületéséig a tárgyalásokat a felek felfüggesztették.
A Rail Cargo Hungariánál viszont a munkáltató és a szakszervezetek aláírták a 2019. évi bérmegállapodást. Hosszú évek óta tartó hagyomány szakadt meg azzal, hogy a 2019-re vonatkozó bérmegállapodás csak januárban született meg. Ennek oka, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum kihirdetése csak 2018. december 30-án történt meg. A tárgyaló felek mindent megtettek annak érdekében, hogy a munkavállalók február elején már a megemelt fizetésüket kaphassák meg, így a társaság vezetése és a szakszervezetek (VDSZSZ Szolidaritás, VSZ, MTSZSZ, MOSZ) január 17-én aláírták a 2019. évi bérintézkedésekről szóló megállapodást. A VKF által ajánlott 8%-os átlagos bérfejlesztési mértéket felülteljesítve, a 6-12 MMK-ban – mely a munkavállalók 75%-át érinti – sikerült a 10%-os, kétszámjegyű bérfejlesztést megvalósítani. A megállapodás részletei ITT olvashatóak.
A bér mellett több kérdés vár eldöntésre a MÁV Zrt. Kollektív Szerződésben is. A Vasutasok Szakszervezete több olyan felvetéssel élt 2017-ben, valamint 2018-ban, amelyre a mai napig nem kaptunk választ a munkáltatótól, illetve nem történt intézkedés. Szakszervezetünk megítélése szerint, a munkáltató hosszadalmas reagálása, vagy kifejezett hallgatása a korábbi korrektnek mondható munkaügyi kapcsolatokat kiüresíti, egyúttal az együttműködési kötelezettség megsértését jelenti. Hangsúlyozzuk, hogy a Vasutasok Szakszervezete a szakmai alapú, konstruktív érdekegyeztetés fenntartásában érdekelt, azonban a munkáltató hátráltató és akadályozó magatartását a jövőben nem kívánja eltűrni. A humánerőforrás vezérigazgató-helyettesnek írt levelünk itt olvasható.
Ezek mellett a Vasutasok Szakszervezete benyújtotta a 2019. évre vonatkozó módosító javaslatait a MÁV Zrt. kollektív szerződése, illetve megállapodásai vonatkozásában. Ezek közül kiemeljük az alábbiakat:
A 2018. december 31-ig hatályos, az erősáramú és pályás területre vonatkozó vasúti járművezetési pótlék tekintetében kérjük a megállapodás 2019. december 31-ig szóló meghosszabbítását úgy, hogy minden egyéb vasúti járművezető részére 20.000 Ft bérpótlék kerüljön megállapításra.
Azon munkavállalót, aki közúti „C” típusú jogosítvánnyal, valamint vasúti jármű vezetésére vonatkozó engedéllyel rendelkezik és a munkaköri feladatai közé tartozik az UNIMOG típusú közúti-vasúti járművel való munkavégzés, havonta 25.000 Ft. bérpótlék illesse meg.
A Pályafenntartási és TEB-es munkavállalók is részesüljenek elismerésben (jutalom, pótlék) az átépítések miatt felmerülő többletfeladataik miatt.
Az Egészségmegőrző Program jogosultsági körét javasoljuk bővíteni a balesetvizsgálói munkakörrel. Részletes javaslataink honlapunkon megtalálhatóak.
A Vasutasok Szakszervezete konzultációt kezdeményezett a zöldterület karbantartás területén alkalmazott, határozott idejű munkaszerződések, illetve ezek többszöri meghosszabbítása tárgyában. A január 17-én megtartott egyeztetésen szakszervezetünk felhívta a munkáltató figyelmét arra, hogy az ilyen jellegű foglalkoztatás a zöldterület karbantartás területén sem szakmai, sem munkajogi szempontból nem indokolt. Az érintett munkavállalók által ellátott tevékenység folyamatos, nem lehet kifejezetten egy, ideiglenes időszakhoz kötni, ezért joggal merül fel rendeltetésellenes joggyakorlás a munkáltató részéről.
A Vasutasok Szakszervezetének tagjai, tisztségviselői a hét végén Pécsett, Veszprémben, Szombathelyen, Nyíregyházán, Nagykanizsán, Székesfehérváron és Miskolcon vettek részt a Magyar Szakszervezeti Szövetség által szervezett demonstrációkon.
Jelenlétünkkel elsősorban az ellen tiltakoztunk, hogy a munkavállalók széles rétegeit hátrányosan érintő törvénymódosítást olyan módon terjesztett be és fogadtatott el a hatalom, ami eleve kizárta az érintettekkel folytatott előzetes egyeztetés lehetőségét. A demonstrációkon készített fényképeink honlapunk galériájában tekinthetők meg.