A mögöttünk álló héten a legnagyobb figyelmet a bértárgyalások követelték maguknak.
A MÁV Zrt. és a vasutas érdekképviseletek által 2017-ben kötött, a tulajdonos Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által jóváhagyott, három évre szóló bérmegállapodás 2018-ra átlagosan 12 százalékos bérfejlesztést határozott meg. Az idei bérfejlesztés munkaköri kategóriánkénti konkrét megvalósításáról a munkáltató és az érdekképviseletek – konszenzus alapján – január 18-án állapodtak meg.
A megállapodás alapján alanyi jogon bérfejlesztés:
MMK |
alanyi jogú emelés (%) |
6 |
10,0 |
7 |
10,0 |
8 |
10,0 |
9 |
10,0 |
10 |
10,0 |
11 |
12,0 |
12 |
12,0 |
13 |
12,0 |
14 |
11,0 |
15 |
9,5 |
16 |
9,0 |
17 |
9,0 |
Az alanyi jogú alapbéremelés mellett a munkáltató és az érdekképviseletek közös szándéka alapján a munkáltatói jogkörgyakorlók – az alanyi jogú alapbéremelésen túl – jogosultak az irányításuk alá tartozó munkavállalók részére differenciált alapbéremelést biztosítani. Ennek végrehajtása során:
- az egy munkavállalónak biztosított alapbéremelés nem lehet kevesebb 3000 Ft/hó összegnél;
- a 6-14-es, illetve a 15-17-es MMK-csoportokra meghatározott differenciálási keret csak a megjelölt MMK-csoporton belül használható fel.
A MÁV megállapodás további részletei honlapunkon találhatóak.
Szintén eredményre vezettek a GYSEV-nél még 2017. decemberében elkezdett tárgyalások. A bérfejlesztés átlagos mértéke 2018. évre 12%, amelyből 9 %-os alanyi jogú alapbéremelés kerül végrehajtásra a megállapodás szerint.
A 2018. évi bérfejlesztés mértékén belül kell megvalósítani a differenciált béremelést az alábbiak figyelembe vételével:
- a minimálbér emelése a törvényben meghatározott mértékben,
- a szakmunkás bérminimum emelése a törvényben meghatározott mértékben,
- a bértábla 12%-os felszorzása, azaz alsó és felső határok, illetve közbenső alapbérek módosítása,
- a bértáblára történő ráállás költsége /3. év szerinti automatizmus/,
- bérfeszültségek kezelésére,
- minden munkavállaló számára alanyi jogon járó 9 %-os bérfejlesztés,
- munkavállalónként a bérfejlesztés maximális mértéke 20 %,
- az egyes munkakörökre irányadó alapbéreket az 1. számú melléklet tartalmazza.
További tudnivalók a megállapodásról honlapunkon.
A MÁV-START Zrt.-nél viszont egyelőre még nincs megállapodás.
A január 19-i egyeztetésen a munkáltató átadta béremelési javaslatait (itt megtalálható), amely alanyi jogon járó alapbéremelést, és a munkáltatói jogkörgyakorló általi differenciált béremelést tartalmazott. A Vasutasok Szakszervezete a munkáltatói előterjesztésre reagálva javasolta, hogy a 6-10 MMK-ban foglalkoztatott munkavállalók egységes, 12%-os alapbérfejlesztést kapjanak azzal, hogy e kategóriákban ne legyen differenciálás.
A munkáltató a szakszervezeti javaslatokra válaszolva elmondta, hogy nem kaptak a MÁV elnök-vezérigazgatójától felhatalmazást arra, hogy a MÁV-nál elfogadott alanyi jogú bérfejlesztési mértékektől eltérjenek, csak és kizárólag a differenciálásra felhasználható keretek mértékében van mozgásterük.
A Vasutasok Szakszervezete és a VDSZSZ Szolidaritás felhívta a munkáltató figyelmét arra, hogy a MÁV-START-nál nincsenek olyan körülmények, amelyek a MÁV-os megállapodás alapjául szolgáltak, ezért a munkáltató ajánlatát továbbra sem tudják elfogadni.
A VÉT ülésen megállapodás tehát nem jött létre a felek között, ezért a következő ülés időpontját 2018. január 23. 13 órában határozták meg.
Január 16-án Miskolcon konzultációra került sor a 90-es vonal menetrendjének módosítása kapcsán. A VSZ álláspontja szerint a menetrend tervezésekor nem mérték fel a stratégiai nagyvállalatok munkaidő kezdését, a megyei kórházba bejáró nővérek buszközlekedésre tértek át. A diákok napi életét megkeseríti a holtidő, a várakozás. A felújított vonalon olyan állomásra tették a vonat keresztet ahol nincs váltó fűtés (Forró-Encs). Választ vártunk arra a kérdésre, hogy ki kezdeményezte a 10 éve jó menetrend módosítását, és miért nem végeztek a bejáró reggeli és délutáni vonatokon utas számlálást? A KTI jelen lévő képviselője elmondta, hogy amin tudnak javítani, megteszik, egyeztetnek a Volánnal. Valamint megígérte, hogy a közeljövőben a hét minden napján elvégeznek egy utasszámlálást, és törekszenek a vonatok zsúfoltságának enyhítésére.
A RCH-t érintő hír, hogy folyamat felülvizsgálat, hatékonyság növelés projekt indul a vállalatnál. A projekt indítás hátterében az áll, hogy a vállalatban sok a duplikált folyamat, a bürokratikus adminisztráció, komplikáltak vagy hiányosak az IT támogató rendszerek, léteznek nem kihasznált szinergiák és rossz a költséghatékonyság. A projekt részletei itt.
Az ÖBB Európai Üzemi Tanácsának (EÜT) magyar tagjai – Zubály Bertalan, Mózes Tibor, Zlati Róbert – Andreas Matthӓ vezérigazgatónál tettek látogatást január 17-én. A találkozóra azért került sor, mert az elmúlt év végi EÜT ülésen Matthӓ úr kínai látogatása miatt nem tudott részt venni és a magyar kollégák kifejezetten kérték a megbeszélés létrejöttét. A tanácskozáson részt vett Dr. Veronika Zügel ÖBB humán igazgató és Bettina Gusenbauer vezérigazgatói titkárság-vezető is. A találkozó témáiról honlapunkon olvashat.