Július 15-től a Volánbusz Zrt. tulajdonosi joggyakorlója a MÁV Zrt. lesz, ezzel egységes stratégiai irányítás alá kerül a vasúti és a buszos tömegközlekedés. Minderről Bártfai-Mager Andrea nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszter írt az MTI-nek kiadott közleményében. Ezzel egy legalább nyolc éve napirenden lévő átalakítást hajt végre a kormány. A társaságok önállósága, szakmai irányítása megmarad, a cégek által ellátott személyszállítási feladatok nem változnak. A közös stratégiai irányítással a miniszter szerint hosszú távon egységes lesz az autóbuszos és vasúti menetrend, egységes jegy- és tarifarendszert vezetnek majd be és összehangolják a vasúti ráhordó hálózatokat és csatlakozásokat. A miniszter szerint az egységes irányítási struktúra megteremtésével az ország egész területén javul majd a közösségi közlekedés, a vidéki lakosok mobilitása is biztosított lesz, és környezetkímélőbbé válik majd a városi és elővárosi közlekedés. Részletek honlapunkon.
Jelentős mérföldkőhöz érkezett a közösségi közlekedés szervezése, de hosszabb folyamat lesz az egységes jegyrendszer és a teljes tarifaközösség kialakítása a vasúti és a buszos közlekedésben. Egyszerűbb, átláthatóbb, fenntarthatóbb lesz a díjszabási rendszer, a legjobb közösségi közlekedési kínálatot nyújtva az utasoknak – mondta Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója a MÁV és a Volánbusz közös irányításáról az MTI-nek adott telefoninterjúban.
Ha minden jól megy, akkor augusztus 1-jétől visszakozik a szaktárca: több vasútvonalon is visszaáll a „járványmenetrend” előtti időszakban érvényes közlekedési rend. Persze nem koncepcióváltásról van szó, hanem jó eséllyel a helyi érdekek győzelméről. Részletek honlapunkon.
Megkezdődött a Volánbusz járatainak csökkentése azokon a helyeken, ahol a MÁV megfelelő vasúti közlekedést tud biztosítani, írja a Népszava. A tervezettel kapcsolatban nem történt még nagyobb, hivatalos bejelentés, és a megkeresett kormányzati szereplők sem válaszoltak a lap azon kérdésére, hogy az utóbbi hetek járatszűkítései már ennek a részeként valósultak-e meg. A változtatások különösen Zala megyét érintenék súlyosan, itt a megye és Budapest közötti járatok nagy részét az eltörlés fenyegeti – nyilatkozta a lapnak Horváth László, a Munkástanácsok Zala Megyei Szövetségének elnöke. A Munkástanács és a Volánbusz megyei dolgozói petíciót is indítottak tiltakozásként, miután arrók értesültek, hogy „a szaktárca a távolsági autóbusz-közlekedés drasztikus visszaszorítását tervezi”. Horváth László egyébként úgy fogalmazott: nem a „tervszerű és észszerű közlekedésszervezés” ellen tiltakoznak, de azt nem tudják, hogy az új menetrend mennyiben igazódik az utazóközönség igényeihez és szokásaihoz, az érintett önkormányzatok elvárásaihoz. A buszvezetőkkel viszont biztosan nem egyeztettek, akik ezt munkájuk „leértékeléseként” élik meg. További információk ITT.
Július 16-án megjelent a kormányhatározat a vasúti egyes kocsi teherfuvarozás támogatási rendszerének létrehozásáról, valamint a kapcsolódó fuvarozási ágazat fejlesztéséről. A kormányhatározat szerint 2022-től 6,4 milliárd forint jut a vasúti árufuvarozás alappillérét jelentő egyes kocsi fuvarozási szegmens megújítására. Az RCH szerint amennyiben az Európai Bizottság engedélyeztetési eljárása pozitív eredménnyel zárul, – amellyel kapcsolatban optimisták, hiszen a törekvések egybecsengenek a European Green Deal-ben megfogalmazott környezetvédelmi irányelvekkel – a társaság már 2021-ben igénybe tudja venni a támogatást. A kormányzati döntés az egyes kocsi fuvarozás támogatásáról nagymértékben hozzájárul a vállalat hosszú távú sikeres tevékenységének, versenyképességének biztosításához, emellett nemzetgazdasági és környezetvédelmi szempontból is kiemelt jelentőségű. A 1414/2020. (VII. 16.) Korm. határozat lehetőséget biztosít a vasúti árufuvarozás újra értelmezésére, annak érdekében, hogy 2030-ra elérje azt az uniós célt miszerint a 300 km feletti közúti forgalom 30%-át vasútra vagy más környezetkímélő szállítási módra kell terelni. Részletek ITT.
Letölthető dokumentum: