2019. 07. 01. 12:44

26. Heti VSZ Hírnök

A Vasutasok Szakszervezete nevében azzal a kéréssel kerestük meg VNK Kft. vezetőjét, hogy a hároméves, 2017- 2019 évekre szóló Bérmegállapodásban rögzített bérfejlesztés összegét, vagyis a VNK. Kft. által 2019. évre megkért és a tulajdonos által biztosított bértömeg felosztásáról a tárgyalást kezdjük meg. Hangsúlyozzuk, hogy a jelen munkaerő-piaci helyzetben fontos a kiszámíthatóság és a biztonság a munkáltató és a munkavállalók számára egyaránt, a munkaerő megtartás és bevonzás tekintetében. A 2019. évre szóló bérfejlesztés végrehajtásával kapcsolatban konzultációt kezdeményeztünk a gazdasági igazgató asszony és a társaság ügyvédje jelenlétében 2019. január 31-én. A konzultáció eredménnyel zárult, melyről emlékeztető készült. Ennek alapján minden olyan munkavállalónak, aki 2019. január 4-én részesült a 2018. évi bér egyösszegű kifizetésből, a megérkezett bértömeg alapján 2019. január l-től új személyi alapbér megállapításáról kell értesítést kapnia. Részletek a honlapunkon.

A Vasutasok Szakszervezetének régi követelése válik részben valóra július 8-tól. Azonban továbbra is a menetkedvezményi rendelet módosítása szükséges ahhoz, hogy minden, negatív megkülönböztetést elszenvedő vasutast újra megillessen a menetkedvezmény. Az elmúlt hat év adóssága, hogy a MÁV Szolgáltató Központ dolgozói is rendelkezzenek arcképes vasúti utazási igazolvánnyal. A MÁV jelenlegi vezetése elkötelezett aziránt, hogy munkatársaink a gazdálkodási és jogszabályi lehetőségek függvényében egységesen jussanak hozzá a lehetséges kedvezményekhez. A kiemelt fontosságú cél eléréséhez nemrég sikerült megfelelő megoldást találni, így 2019. július 8-tól a MÁV SZK dolgozói számára is jár az arcképes igazolvány által biztosított menetkedvezmény.

A Vasutasok Szakszervezete egyeztetést tartott a MÁV HÉV Zrt.-nél, melyen a létszámhiány miatti többletfeladat elvégzéséért, a munkaerő megtartása érdekében alapbér kiegészítést is kezdeményezett. Felvetettük a 2019. július 1-től hatályba lépő 2%-os szociális hozzájárulási adó csökkentést, mint fedezetet. Valamint ezzel összefüggésben javaslatot tettünk a VBKJ kezelésére is. Az egyeztetésről még több információ olvasható honlapunkon.

Munkavédelmi őrjáratunk a héten két állomáson járt.

Rákospalota-Újpest állomáson tartott bejárásunk után a feltárt munkavédelmi problémákat szinte azonnal sikerült orvosoltatnunk. Természetesen ehhez elengedhetetlen volt területi igazgató úr példaértékű és hatékony segítsége is. Emberségből jelesre vizsgázott! Tudni kell, hogy az állomáson a vágányhálózat korszerűsítése folyik, éppen ezért - a rendkívüli helyzet kapcsán - ellenőriztük a munkavédelmi követelmények érvényesülését és a megfelelő munkakörülmények alakulását. Érkezésünkkor már negyedik napja folytak a vágányzári munkálatok, de a munkaterületek teljes elhatárolása még nem volt készen. Az utasok össze-vissza, gödrökön, síneken jártak-keltek a nagy zűrzavarban. Aztán a kerítéskordonok kihelyezésével a kivitelező úrrá lett a helyzeten, megszűnt ez az áldatlan és balesetveszélyes állapot. A következő kihívást a közlekedési útvonal felderítése jelentette, hiszen az V. vágányról a felüljáró felé nem volt kiépített átjáró, a szolgáltatást igénybe vevőknek és munkavállalóinknak egyenetlen, botlásveszélyes járófelületen kellett botladozva közlekedniük. További tapasztalatok és megoldások ITT.

Őrjáratunk következő helyszíne Mezőfalva állomás volt, ahol a munkakörülményeket és a munkavédelmi szabályok teljesülését ellenőrizte kis csapatunk. Külön apropót szolgáltatott, hogy - a pécsi vonatok elterelése miatt – az állomás leterheltsége nő, plusz egy váltókezelő biztosítása válik szükségessé. Tudni kell, jelenleg az állomáson egy „bakter” van a végponti oldalon, aki valamilyen közlekedési alkalmatossággal (kerékpár, motor, autó) szaladgál ide-oda az állomás két vége között. Július közepétől ez a helyzet változik, mindkét oldalon váltókezelő teljesít majd szolgálatot. Ennek akár örülhetnénk is, de a kezdőponti őrhelyen emberhez méltatlan körülményeket találtunk. A történet idén márciusban kezdődött azzal, hogy az elektromos hálózat egy tűzeset miatt megrongálódott, azóta nincs áramellátás az őrhelyen és a térvilágítás sem üzemel. Lassan fél éve tart ez az áldatlan állapot, annak ellenére, hogy a munkavédelemre vonatkozó szabályok kötelező világítási paramétereket írnak elő a munkahelyekre, a tér és a váltókörzet megvilágítására. Vaksötétben kell megközelíteni az őrhelyet, kézilámpa fényénél naplót vezetni, és meggyőződni a váltók használhatósági feltételeiről. Rendkívül balesetveszélyes állapot, amelyet csupán 300 méter elektromos vezeték pótlása választ el a civilizációtól. A helyzet megoldására tett javaslatainkról ITT olvashatóak részletek.

Az utóbbi időben több, a budapesti fejpályaudvarok pénztáraiban dolgozó tagtársunk jelzett felénk problémákat a pénztárak nyitvatartásával, a vezényléssel és a létszámmal kapcsolatban. A pénztárakban kialakult helyzetről, a munkakörülményekről, a megoldásra váró problémákról a Vasutasok Szakszervezete elnöke személyesen tájékozódott Budapest-Nyugati és Budapest-Déli pénztáraiban. A bejárás után a tagtársainktól érkezett észrevételeket, valamint a lehetséges megoldási módokat egyeztettük az érintett telephelyvezetőkkel. Több – leginkább a munkakörülményeket érintő – kérdésben sikerült előre lépnünk. Természetesen a többi problémára is igyekszünk a MÁV-START vezetésével megoldásokat találnunk.

A MÁV Vezérigazgatóságon képernyős munkahelyen dolgozó tagjainktól az a jelzés érkezett, hogy az irodákban lévő beltéri világítás egészségügyi panaszokat okoz. Sok munkavállaló tapasztal fejfájást, káprázást és éjszakai alvászavart, amióta a korábbi meleg árnyalatú fénycsöveket hideg (kék) árnyalatú neoncsövekre cserélték. A hozzánk eljuttatott tájékoztatás szerint, sok helyen régi és új neoncsövek vegyesen találhatók, amely szintén problémákat okoz. A felvetés kapcsán külső, műszaki szakmai tájékoztatást is kértünk, amelynek megállapításai honlapunkon megtalálhatóak. A felvetés vizsgálata és a probléma forrásának mgszüntetése érdekében a humánerőforrás vezérigazgató-helyetteshez fordultunk.

 

Kapcsolódó dokumentum:

26. Heti VSZ Hírnök

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.