Szakszervezetünk hosszú idők óta fő prioritásként kezeli a munkavállalói öngondoskodás népszerűsítését, támogatását, melynek köszönhetően tagjaink szinte mindegyike rendelkezik önkéntes nyugdíjpénztári és/vagy önkéntes egészségpénztári számlával. Kollektív megállapodás alapján, a vasutas munkavállalók több mint öt éve részesülnek önkéntes nyugdíjpénztári munkáltatói tagdíj-kiegészítésben.
Az új Kormány 2018-at a családok évének nevezte, és többször is hangot adott annak, hogy az öngondoskodás támogatása - különféle adókedvezményekkel – továbbra is kiemelt jelentőséggel bír. Figyelembe véve, hogy az SZJA mértéke 2019-ben is 15%-os marad, ezúton javasoljuk az önkéntes egészségpénztárak tagjai részére nyújtott munkáltatói tagdíj-kiegészítés elősegítését, az ezt vállaló munkáltatók részére biztosított adókedvezmény által. Továbbá, a napvilágot látott tervekkel ellentétben a választható béren kívüli juttatások körében az önkéntes kölcsönös nyugdíj-, és egészségpénztárak adómentessé tételét. Ezzel a kormányzat maga is hathatósan hozzájárulhat a munkaerő folyamatos utánpótlásához, megtartásához, elősegítve a munkavállalók egészségének hosszú távú megőrzését, illetve az esetlegesen felmerülő egészségkárosodások megelőzését vagy éppen gyors kezelését. Mindezek elengedhetetlenek ahhoz, hogy a munkavállalók hosszútávon fenntartható munkaképességre tegyenek szert, hiszen ez minőségi és egészséges életvitel nélkül lehetetlen.
Fentiekre tekintettel, szakszervezetünk álláspontja az, hogy az egészségre vonatkozó öngondoskodás, az erre való felhívás, illetve ennek népszerűsítése és kormányzati támogatása legalább olyan fontos, mint a nyugdíjas évekre való felkészülés.
A szakszervezeti konföderációk szerint is nettó jövedelem csökkenést eredményezhet a kormány terve , ezért meg kell őrizni az alapvető elemeket. A magyarországi szakszervezeti konföderációk véleménye szerint az egyes adótörvények módosításáról szóló törvényjavaslatnak a béren kívüli és egyéb kedvezményes juttatások szabályozására vonatkozó tervezete nemzetgazdasági szempontból indokolatlan, a költségvetés számára érdemi többletbevételt nem eredményez, a munkavállalók számára viszont jelentős nettó jövedelem csökkenést is eredményezhet, amely erodálhatja az elmúlt évek béremeléssel kapcsolatos erőfeszítéseit, eredményeit. Ezenkívül ellentétes a Kormány által is fontosnak tartott és hangsúlyozott társadalmi és munkaerőpiaci célokkal. Erről részletesebben itt.
Június 27-én a budapesti igazgatóság épületének nagytermében viszonylag kevés érdeklődő részvételével zajlott le a területharmonizációs projekt végrehajtásával kapcsolatos konzultáció, amelyen az érintett szakmai igazgatók, osztályvezetők és a budapesti területi igazgató képviselte a munkáltatói oldalt. A projekt indokaként elhangzott, hogy a teljes országos vasúti hálózat személyszállítási teljesítményében kiemelt szerepet játszik Budapest elővárosi vonatforgalma. Ezen vonalak egy része már jelenleg is központi forgalomirányítási rendszerbe kapcsolt (KÖFI), és a jövőben ezek részaránya nőni fog. A Budapest elővárosi vonatforgalmának hálózati meghatározó szerepe miatt alapvető cél, hogy a Pályavasúti területi igazgatóság Budapest csak fejpályaudvari és az elővárosi forgalom sikeres lebonyolítására (forgalomszervezés, üzemeltetés stb.) tudjon koncentrálni. Az elővárosi vonatforgalom sikeres lebonyolítása, a nem kívánt események gyors kezelése érdekében az új határok kijelölésének a lehető legjobban alkalmazkodnia kell az elővárosban közlekedő vonatok viszonylatához. További részletek honlapunkon.
Június 27-én a Magyar Honvédség Egészségügyi Központ parancsnoka tartott tájékoztatót a képviselettel rendelkező szakszervezetek képviselőinek. Kun Szabó István vezérőrnagy az elmúlt negyedév legfontosabb történéseit érintően a következőkről számolt be:
- 3,7 mrd forintos orvostechnikai műszerbeszerzést indított a kórház, amelyből 3,3 mrd bírálata megtörtént, szeptember végére realizálódik, de egy 400 milliós tételt újra kellett indítani.
- Az I-es telephely átépítésének tervpályázatára az eljárás elindult, jövőre várható a tervezés megvalósítása.
- A saját mentők állapota kritikus. Három mentő beszerzésére pályázatot írtak ki, addig is két mentő van átvezényelve a kórházhoz. Vérszállító autót is be kívánnak szerezni és labor felújítások is történnek.
- A hévízi telephely új vezetőjének kiválasztása folyamatban van.
- A sürgősségi osztállyal kapcsolatos vádak nem igazak, de a felvetések kapcsán átalakítási javaslatokat fogalmazott meg.
- A kórház adósságállománya jól alakul. 1,8 mrd Ft-al kedvezőbb, annak köszönhetően, hogy a tartozások csökkennek és a bevételek növekednek, valamint a bizonylati fegyelem is javul.
- A szakápolói létszámhiány jelenleg 55-65 fős, amely még kezelhető.
A beszámoló további részletei honlapunkon.
A 26. Heti VSZ Hírnök nyomtatható verziója innen letölthető.