Az ország 34 vasútvonalán lépett életbe új vasúti menetrend június 6-án, szombaton, amelyet „ideiglenes járványügyi menetrendnek” nevez a változásokat elrendelő, közlekedési ügyekért felelős Innovációs és Technológiai Minisztérium. Az új menetrend alapján minisztériumi utasításra a MÁV-START jelentősen megritkította a naponta közlekedő járatok számát az érintett vasútvonalakon.
A Vasutasok Szakszervezete is tájékoztatást kérő levéllel fordult Fónagy János Nemzeti Vagyonnal Kapcsolatos Parlamenti Ügyekért Felelős Államtitkárhoz, Kerékgyártó József MÁV-START vezérigazgatóhoz és a MÁV VÉT-en is napirendre kértük az ügyet. Még Révész Máriuszt is megszólítottuk, aki az aktív és ökoturisztikai fejlesztésekkel és ezek népszerűsítésével összefüggő feladatok ellátásáért felelős kormánybiztos. De megszólítottuk az érintett önkormányzatokat is. Arra kértük őket, hogy tájékoztassanak bennünket a tervezett intézkedéssel kapcsolatos véleményükről, álláspontjukról, hiszen szerintünk a szóban forgó vasútvonalakon és járatokon tervezett intézkedés ellehetetlenítené a munkába és iskolába járást, negatív hatással lehet a térség gazdasági helyzetére, az esetleges teljes vasúti személyszállítási szolgáltatás megszűntetésével pedig a lakossági alapellátás is veszélybe kerülhet. Kérdéseinkre válaszok még nem érkeztek a kormányzati szereplőktől.
A MÁV-csoport eddig jól vészelte át a koronavírus járványt, a mellékvonali járatcsökkentést pedig felül kell vizsgálni – hangzott el többek között a június 10-i egyeztetésen. Homolya Róbert elnök-vezérigazgató beszámolt a MÁV-csoport jelenlegi helyzetéről. A vezérigazgató kifejezte köszönetét minden vasutas munkavállalónak a járvány ideje alatt tanúsított helytállásért. Kiemelte: a vállalatcsoportban eddig hárman fertőződtek meg, egyikük sem munkavégzés közben. A mellékvonalakkal kapcsolatban elhangzott, hogy felül kell vizsgálni a jelenlegi intézkedést. Ahol gyorsabbak vagyunk, ott meg kell tartani a kötöttpályás szolgáltatást, de be kell látni, hogy 15-20 vonalon jelenleg nem versenyképes a vasút. A felújított vasúti vonalszakaszok mellett felesleges párhuzamosan közlekedtetni az államilag finanszírozott Volán járatait is. További részletek ITT.
A MÁV Szimfonikus Zenekar 1945-ös alapítása óta az ország egyik legismertebb művészegyüttesévé vált. Több mint hét évtizedes működése során a zenekar számos világsztárral dolgozott együtt hazai és külföldi hangversenyeken. De most ez a nagyhírű zenekar utcára kerülhet. A MÁV Szimfonikus Zenekar bérleti szerződése ez év július 31-én lejár és a zenekarnak el kell hagynia jelenlegi bázisát. Az elmúlt két évben több ígéretet is kaptak a MÁV Zrt.-től arra vonatkozóan, hogy valamelyik MÁV tulajdonban lévő ingatlanba átköltözhetnek, azonban erről a mai napig nem született döntés. Ennek következtében az a méltatlan helyzet állt elő, hogy az ország egyik legnépszerűbb és komoly nemzetközi hírnévnek örvendő nagyzenekara - azonnali segítség hiányában - az utcára kerülhet. Az érdekükben tett lépéseinkről honlapunkon olvashatóak részletek.
A hír a vágányok között mindig is gyorsan terjedt, pláne, ha az rossz, vagy annak hiszik. A terjedést pedig gyorsítja, ha valakik éppen ezt az alkalmat találják alkalmasnak arra, hogy további zavarokat keltsenek a fejekben. Persze ez így kicsit homályos, ezért nézzük a tényeket.Az egész világot megrendítő koronavírus járvány komoly csapást mért a gazdaságra. Magyarországon is sok vállalat került nehéz helyzetbe, rengeteg munkavállaló vesztette el munkahelyét egyik pillanatról a másikra. Sok helyen vettek el a munkavállalóktól különböző juttatásokat. Erre a sajnálatos helyzetre felfűzve indult el a vágánymenti pletyka, hogy a vasutasok év végi bruttó 350 000 Ft-ja is a koronavírus áldozatává vált és nem kerül kifizetésre. A MÁV-csoport és az érintett szakszervezetek 2020. március 5-én írták alá az idei bérmegállapodás alapelveit tartalmazó egyezséget. Ebben szerepel a „Munkavállalói lojalitást elismerő juttatás bevezetése”.
A juttatás összege 350 000 Ft, amelynek kifizetése december hónapban, hóközi kifizetéssel történik. Ez a megállapodás tehát él, a juttatást pedig joggal várhatják a vasutasok.
Kapcsolódó dokumentum: