A héten rendkívüli érdekegyeztetés volt a MÁV-START Zrt.-nél. A kitűzött napirendi pontok a vasúti járművezetői pótlék és a vizsgaösztönző juttatás voltak. A VSZ a témák közé -már többször kezdeményezett - két KSZ módosító javaslatot kért felvenni: a tanulmányi munkaidő-kedvezmények egységes szabályozását, valamint a 60 év felettiek részére járó 1 nap pótszabadság kiterjesztését valamennyi Startos munkavállalóra.
A munkáltató a jegyvizsgálók bántalmazásával kapcsolatban, két hete megkezdett egyeztetések folytatását kérte azzal, hogy a napirendi pontok közül ez kerüljön elsőként megbeszélésre.
A VSZ és a VDSZSZ hangsúlyozta, hogy a munkáltatói intézkedéseket minél hamarabb meg kell hozni, mert a múltkori – a jegyvizsgálók bántalmazása kapcsán összehívott - rendkívüli VÉT óta újabb kollégákat támadtak meg. Öröm az ürömben, hogy a Mátészalkai Járásbíróság június 13-án közfeladatot ellátó személy elleni erőszak bűntette miatt 3 év börtönbüntetésre és 3 év közügyektől eltiltás mellékbüntetésre ítélte R. Gy. vádlottat. Erről bővebben honlapunkon.
A munkáltató tájékoztatta a szakszervezeteket arról, hogy melyek azok az intézkedések, amelyek bevezetésre kerültek, illetve hamarosan életbe lépnek. A társaság a fedélzeti és az állomási hangos utastájékoztatási berendezéseken keresztül hívja fel az utasok figyelmét arra, hogy a közfeladatot ellátó személyek elleni erőszak bűncselekménynek minősül, és büntetőjogi következményekkel jár. Ezzel párhuzamosan lehetőséget biztosít arra, hogy egyes vonalakon bizonyos időintervallumokban a jegyvizsgáló kollégák párosan ellenőrizhessék a jegyeket, a 18 óra és reggel 6 óra között egyedül szolgálatot teljesítő munkatársak mellé pedig vasútőrt vagy készenléti rendőrt biztosít. Mindemellett kifejlesztik a pánikgombos segítséghívást, valamint pályáztatás alatt állnak a testkamerák is. Ez utóbbi esetében tesztpéldányokkal már rendelkezik a munkáltató, amit rendelkezésre tud bocsájtani azon jegyvizsgálók részére, akik szeretnék ezt tesztüzemben viselni munkavégzés közben. További részletek itt.
Május 17-én már hírül adtuk, hogyan is kezelik a munkaügyi kapcsolatokat a MÁV-HÉV Zrt.-nél, illetve hogy milyen elképesztő szakmai kompetencia hiánnyal szembesülünk nap, mint nap. Úgy tűnik azonban, hogy a MÁV-HÉV Zrt. humánszervezetét semmi nem ingathatja meg azon hitében, hogy az a magatartás és ügykezelés, amelyet egy híján minden szakszervezettel szemben elkövet, úgy jó, ahogy van. Így fordulhatott elő az, hogy bármiféle időkényszer híján olyan kollektív szerződés köttetett meg, amelynek bizonyos részei mind HÉV-szakmai, mind munkajogi szempontból megkérdőjelezhetők, vagy éppen érvénytelenek.
Így fordulhatott elő, hogy a 2018-ra vonatkozó differenciált bérfejlesztés végrehajtása során a vállalat megsértette a csoportszinten megkötött MÁV bérmegállapodást és a humánszervezet szerint egy munkaviszonyra vonatkozó szabály megsértése megengedhető, sőt nincs ezzel semmi baj. Ráadásul, amikor javaslatot teszünk ennek kiküszöbölésére, szóbeli ígéretet kapunk, hogy a legközelebbi bérkorrekciónál kezelik az infra területén dolgozók bérelmaradását, majd nem történik semmi. Nyilvánvaló tehát, hogy náluk az adott szónak sincs túl sok értéke. A történet folytatása itt olvasható.
Nagy napra virradtak június 12-én a Hajdúhadházi Református Általános Iskola 3. osztályosai. A VSZ Debrecen Forgalmi SZB. titkára, Farkas Zsolt szervezésében megismerhették Debrecen állomást úgy, ahogyan eddig még nem láthatták. Beléphettek az utasok elől elzárt forgalmi területre és ott ismerkedhettek a vasutasok munkájával. A házigazdák Végh Zoltán csomóponti főnök, Suszter Csaba VSZ Debrecen TK vezető és Földes György forgalmi üzemmérnök voltak.
A diákok természetesen vonattal érkeztek Hajdúhadházról Debrecenbe, ahol a csomóponti főnök üdvözölte őket és rögtön tartott egy kis tájékoztatót. Ez után a gyerekek látogatást tettek az irányító toronyban, ahol az ott dolgozók nagyon kedvesen fogadták őket és bemutatták az állomás működését. A látogatás részletei és fényképek honlapunkon találhatóak.
A „Közösségi közlekedés mint a társadalmi igazságosság alappillére” címmel tartott konferenciát 2018. június 12-én a Magyar Szakszervezeti Szövetség Ifjúsági Tagozata, az Új Egyenlőség online társadalomelméleti magazin és a Szakszervezeti Ifjúsági Szövetség. A téma választását az indokolja, hogy manapság kevés figyelmet kap a, közösségi közlekedés ifjúsági berkeken belül, a társadalmi igazságosság irányából megközelítve pedig még kevésbé, holott sokkal nagyobb szerepe van egy jól kiépített tömegközlekedési rendszernek egy társadalom életében, mint azt elsőre gondolnánk. A konferenciáról szóló beszámoló itt olvasható.
Kapcsolódó dokumentum: