A MÁV-SART Zrt. nagykanizsai telephelyén már hosszú idő óta küzdöttünk a kocsijavítóban dolgozók munkakörülményeinek javításán. Úgy tűnik küzdelmünk nem volt hiábavaló. A csoportemelő és a szerelő akna fölött már áll az a 41,5 méter hosszú, 9 méter széles és 6 méter magas ipari sátor, amely jelentősen javít az eddigi mostoha munkakörülményeken. A könnyűszerkezetes sátorban világítás és fűtés is van. A hivatalos átadást júniusra tervezik. Részletek honlapunkon.
A hivatalos tájékoztatások szerint jelenleg a járvány már lecsengőben, azonban utóhatásai még velünk maradnak. Történt, hogy pár utazó kollégánk kénytelen volt hatósági karanténba vonulni, mert a fertőzöttek kontaktkutatása közben kiderült, hogy munkavégzésük során érintkezhettek olyan személyekkel, akiknél kimutatták a koronavírus jelenlétét. Azonban a karanténban eltöltött időszakban ők csak táppénzre voltak jogosultak.
Ezért a Vasutasok Szakszervezete a MÁV START Zrt-nél kezdeményezte azon hatósági karanténba került munkavállalók táppénzének átlagkeresetükre történő kiegészítését, akik - szerencsére – nem fertőződtek meg a koronavírussal. A kezdeményezésünkben személy szerint felsoroltuk érintett tagjainkat. Természetesen rajtuk kívül is lehetnek még érintettek így, ha eredményt érünk el, az rájuk is vonatkozni fog.
Mindössze három nappal az életbe lépésük előtt tette közzé a MÁV-START a vonatközlekedésre és a pótlóbuszokra vonatkozó új menetrendeket, pedig szombattól bizonyos vonalakon drasztikusan megváltoznak a dolgok: van, ahol több mint duplájára nő a menetidő, lesz, akinek egy órát kell várnia a csatlakozásra, és több vonal van, ahol mindössze napi egyetlen vonat marad meg. További részletek ITT.
A Vasutasok Szakszervezete ismét javaslatokat tett a MÁV Zrt. kollektív szerződésének módosítására.
A foglalkoztatási feltételek és a jövedelmi helyzet javítása érdekében – többek között – javasoljuk, hogy:
- az átvezénylési díj emelkedjen 1900 Ft-ra,
- a készenléthez kapcsolódó pótlékok emelkedjenek 5%-kal,
- a rendkívüli meleg időjárással összefüggésben elrendelt készenlét időtartamának 06.00-18.00 órák közötti sávot javasoljuk megjelölni.
- a zavartalan vasúti közlekedést biztosító munkakörökben a munkaközi szünet eltérő kiadása miatti átalánydíjazás emelkedjen 900 Ft-ra,
- a 12. sz mellékletben felsorolt nagy forgalmi leterheltségű állomásokon foglalkoztatott munkavállalókon túl a biztosítóberendezési diszpécser és pályavasúti diszpécser munkavállalókat is 40%-os mértékű műszakpótlék illesse meg.
- a vezényelt munkarendhez kapcsolódó pótlékok is emelkedjenek 5-5%-kal,
- a felügyeletet, betanítást külön megbízás alapján ellátó munkavállaló, alapbérének 20%-a helyett 25% pótlékot kapjon,
- a vállalati gépjárművet vezető munkavállalók vezetési pótléka emelkedjen 11 Ft/km összegre.
További javaslataink ITT olvashatóak.
Tavaly összességében majdnem 350 milliárd forintnyi költségtérítést és támogatást kaptak a MÁV-csoport tagjai – derül ki az érintett cégek beszámolóiból. Ennek a fele a vasúttársaság közszolgálati költségtérítése, vagyis a működéshez nyújtott állami támogatás. Emellett a kedvezményes jegyek árkiegészítése is jelentős tétel volt 2019-ben, ezekkel az állami forrásokkal együtt nyereséges lett a vasúttársaság. A portfolio.hu cikke honlapunkon olvasható.
A következő két év újdonságait összegezte a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Interjút adott a Magyar Hírlapnak Homolya Róbert, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója. Az új IC+ kocsikkal kapcsolatban elmondta: a MÁV Zrt., illetve a MÁV-Start Zrt. két kontingens esetében rendelkezik állami támogatási szerződéssel: az első sorozat húsz járműve már elkészült, jelenleg a következő hetvenes széria kocsijait építik. Ezek egyrészt úgynevezett többfunkciós vasúti járművek, vagyis kerekesszékkel és kerékpárral közlekedők is igénybe tudják venni, családok számára pedig külön szakaszokat alakítanak ki, továbbá hamarosan az első osztályú kocsik is elkészülnek, amelyek már büfészakasszal rendelkeznek. A tavaly legyártott húsz kocsit követően terveik szerint idén összesen 34-et tudnak forgalomba állítani. Az interjú honlapunkon olvasható.
Öt szakszervezeti szövetség együtt kéri a képviselőket: ne szavazzák meg a túlóratörvény folytatását.
A salátatörvénybe rejtett javaslat miniszteri engedéllyel két évre nyújtaná a munkaidőkeretet – ebbe pedig a szakszervezetek sem szólhatnának bele. Akár huzamosabb ideig 12 órás munkavégzésre kényszeríthetik a vállalatok a dolgozókat, heti egy pihenőnappal annak a törvényjavaslatnak az értelmében, amit Semjén Zsolt nyújtott be egy salátatörvénybe rejtve, és amit az ellenzék máris rabszolgatörvény 2.0-nak nevez. A járványügyi veszélyhelyzet megszűnéséről szóló törvénycsomag 56. paragrafusa ugyanis új munkahely-teremtő beruházásoknál lehetővé tenné a 24 hónapos munkaidő-keretet – amennyiben a beruházás „nemzetgazdasági érdekeknek számít.” Hogy mi számít annak, azt a foglalkoztatáspolitikáért is felelős pénzügyminiszter dönthetné el, aki egyedi engedélyt ad a kedvezményezett vállalatoknak.
Az egyedi engedély így szinte korlátlan felhatalmazást adna egy cégnél a dolgozók szabadságának és napi munkaidejének alakítására – a munkaadó például az összes szabadságot arra az időszakra adhatná ki, amikor valamiért amúgy sincs termelés az üzemben.
A munkavállalókat kiszolgáltatott helyzetbe hozó javaslat ellen szerdán közösen tiltakozott öt országos szakszervezet – a Magyar Szakszervezeti Szövetség, az Értelmiségi Szakszervezeti Tömörülés, a Független Szakszervezetek Demokratikus Ligája, a Munkástanácsok Országos Szövetsége, valamint a Szakszervezetek Együttműködési Fóruma – és nyílt levélben kértek minden országgyűlési képviselőt: a Semjén-féle törvénytervezetet csak akkor támogassák, ha a 65. paragrafus kikerül belőle. Részletek ITT.
Kapcsolódó dokumentum: