Az utóbbi évek gyakorlata szerint a minimálbérről szóló megállapodás megkötése után a Közszolgáltató Vállalkozások Konzultációs Fórumán (KVKF), a szakszervezetek-, és a munkáltatók, valamint a tulajdonos magyar állam képviselői folytatják le a közszolgáltató vállalatokra vonatkozó tárgyalásokat, amely keretet biztosít és megadja a felhatalmazást a vállalati béralkuk megindításához.
A jelenlegi, az ország minden szektorát súlyosan érintő járványhelyzetben a KVKF tárgyalásokra még nem került sor. A fennálló járványügyi korlátozásokra tekintettel a kormányzat a KVKF összehívásával kapcsolatosan türelmet kért.
Tudjuk, látjuk, valamennyien átéljük, hogy a járvány elleni küzdelem mekkora erőfeszítést igényel az ország egészétől. Azonban a 2021-es bérfejlesztésekről szóló tárgyalások késlekedése és a megállapodás hiánya miatt a vasutasság körében tapasztalható elégedetlenség egyre nagyobb.
Kértük a kormányzat támogatását és a rendelkezésre álló minden szükséges eszköz alkalmazását annak érdekében, hogy a jelenlegi kihívások során is tisztességgel helytálló és a közlekedési közszolgáltatás gerincét kitartó munkával fenntartó vasutasság minél előbb megkaphassa a 2021-es évre vonatkozó bérfejlesztését.
Ismereteink szerint az RCH-nál az E-Freight Brief-ben történő verzióváltás egyik következménye lesz az „ablakok” nagyobb mérete és felbontása. Az érintettek által használt monitorok jelentős része azonban nem alkalmas az előírt magasabb felbontásra, ezért ezeket cserélni kell.
A Vasutasok Szakszervezete korábban is többször kiállt a képernyős munkahelyek optimális kialakítása, a munka és egészségvédelmi szabályok betartása mellett és most is üdvözli a modernebb eszközök alkalmazását kiemelt tekintettel a munkavállalók átlag életkorára is.
A hozzánk érkezett információk szerint a két képernyős használatra optimalizált munkahelyek esetében a vállalat a két képernyőből, költségtakarékossági okokból csak az egyiket cserélné, a másik képernyő – ezzel annak mérete, ill. felbontása is – maradna a régi.
A mi véleményünk szerint mindkét képernyőnek azonos méretűnek és felbontásúnak kell lennie, amellyel munkavédelmi szakemberek, köztük a vállalat Vasútbiztonság és védelem szervezete is egyetért. El kell elkerülni, hogy pusztán költségcsökkentési tényezők miatt egy munkahelyen kétféle monitor legyen használatban, amivel az érintett munkavállalók vizuális leterheltsége növekszik, látásuk pedig tovább romolhat.
A MÁV-Volán-Csoportban az idei évre vonatkozó bérmegállapodás még nem született meg. A jelenlegi kihívások során is tisztességgel helytálló és a közlekedési közszolgáltatás gerincét kitartó munkával fenntartó vasutasság a bérfejlesztés elmaradásának következtében jelenleg reálbér veszteséget kénytelen elszenvedni.
A jelen helyzetben minden, a családok napi háztartási költéseinek finanszírozását szolgáló eszköz segíthet a terhek csökkentésében.
A Széchenyi Pihenő Kártya működési reformja korábban a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fóruma ülésein napirendre került már. Akkor a felmerült javaslatok között szerepelt a három alszámla megszüntetése és helyette minden a kártyára feltöltött összeg egy számlán kezelésének, és ezzel minden szolgáltatási módnak azonos elérési lehetősége is.
A Vasutasok Szakszervezete azt kéri, hogy ennek a korábbi javaslatnak a bevezetését gondolja át a Pénzügyminisztérium, vagy legalább a járványügyi korlátozások időszaka alatt tegye lehetővé az alszámlák közötti átcsoportosítást, hogy a családok optimálisabban tudják felhasználni a korábban feltöltött és korlátozottan felhasználható összegeket.
Letölthető dokumentum: