2021. 03. 14. 08:00

10. Heti VSZ Hírnök

A Nemzetközi Nőnapon az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége (ETF) - amelynek tagja a Vasutasok Szakszervezete is - csatlakozik a nemzetközi szakszervezeti mozgalomhoz, hogy felszólítsák az összes kormányt az ILO 190-es számú erőszak és zaklatás felszámolásáról szóló egyezményének megerősítésére, amely ez év júniusában lép hatályba. A nők elleni erőszak az EU-ban járványméretű probléma. Az ETF felméréseire válaszoló nők a munkahelyi szexuális zaklatás és szexuális megfélemlítés kollégák, vezetők és harmadik felek által végrehajtott átfogó kultúrájáról beszélnek. Ez az erőszak ismételt, ellenséges és sértő verbális, nem verbális és fizikai formáiban valósul meg, ideértve a szexuális zaklatást is. Az ügyfelektől, az utasoktól és a lakosságtól a közlekedésben dolgozó női munkavállalókkal szembeni erőszak és zaklatás riasztóan növekvő száma, valamint az Európában a lezárások idején a családon belüli erőszak jelentős növekedése sürgős és összehangolt intézkedéseket igényel a kormányoktól és a munkaadóktól.

 

Mindig öröm, ha egy kis lépéssel is, tovább tudjuk erősíteni egy-egy vállalat kollektív szerződését. Ráadásul úgy, hogy az adott KSZ a tagjaink összefogásának eredményeként már így is az ország egyik legerősebbje.  Ilyen kis lépés volt nemrégiben a felügyeleti pótlék 2020. augusztus 1-től hatályos emelése a MÁV Zrt. Kollektív Szerződésében. Mint ismert, a felügyeleti pótlék, az „O.1.” sz. utasítás alapján végzett betanítást-, vagy munkabiztonsági felügyeletet ellátó munkavállalót, a betanítás (felügyelet) idejére megillető plusz pénz. A pótlék 20-ról 30 százalékra történő megemelése jelentős, és megnyugvással is tölthetne el bennünket.

Azonban tagjainktól kapott információk alapján megdöbbenésünkre megtudtuk, hogy a pályás szakterületen néhány területi igazgatóságon eddig „nem volt szokás” a felügyeleti pótlék fizetése az érintett munkakörökben! Az ügy részletei ITT.

 

Több százan fertőződtek meg a nagy közlekedési társaságok dolgozói közül, és legalább tízen életüket vesztették a járvány kitörése óta – írja a Népszava. Körkép arról, hogy a BKV, a Volánbusz és MÁV dolgozói miként vészelik át pandémiát.

Míg a fővárosi közlekedési cég pontos adatokat közölt, addig állami MÁV-nál és céghez csatolt Volánbusz Zrt.-nél nem voltak közlékenyek. A Volánbusz kommunikációs osztálya nem reagált megkeresésünkre. A MÁV sokáig ígérte, hogy válaszol, de végül nem így történt.

A hallgatást a MÁV-nál is berobbanó járványhelyzet magyarázhatja – legalábbis ez derült ki Meleg János, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) elnökének szavaiból. Mint mondta, ők azt a tájékoztatást kapták legutóbb, hogy 400 fertőzöttet tartanak számon a mintegy 37 ezer MÁV-dolgozó között. 158 kollégájuknak pedig fertőzésgyanú miatt kellett karanténba vonulni. „Ehhez képest tavaly júniusban, az első hullám idején még csak három betegről tudtunk, de ők sem munka közben fertőződtek meg” – mondta a VSZ elnöke. A cikk teljes egészében honlapunkon olvasható.

Letölthető dokumentum:

10. Heti VSZ Hírnök 2021

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.