A vasút eddigi legkritikusabb időszakát éljük – írja a Vasutasok Szakszervezete abban az összeállításban, amit a vasutasnap – július 12. – alkalmából, 10 évvel az első komoly segélykiáltás után ismét nyilvánosságra hoznak, s eljuttatnak az illetékesekhez, többek között Lázár János miniszterhez is. Az egyébként is nehéz körülmények között tisztességesen dolgozó vasutasokon csapódik még a késések és a szolgáltatás egyéb hibái miatt is feldühödött utasok haragja, miközben „belső” megbecsülésből is alig jut nekik – írja a VSZ. Ahhoz, hogy egy munkavállaló ma hosszabb ideig – esetleg végleg – lojális maradjon a vasúthoz, a jelenleginél jobb bérek, munkavállalói támogató rendszerek és lényegesen modernebb munkakörülmények kellenek. Ezek jó motivációk lehetnek a pályán maradáshoz a fiatalok számára is – érvel Meleg János. A VSZ elnöke szerint azonban fontos a munkahelyi biztonság, s megfelelő védőfelszerelések használata is, ám ehhez korszerűbb eszközök és rendszeres, érdemi munkavédelmi oktatás kell. Ezen a téren erős hiányosságok vannak, ezért a szakszervezet visszatérően követeli a munkáltatótól az elvárható megoldást.
A szakszervezet nagy problémának, az utasok által tapasztalt gondok egyik legfőbb okának tartja az elöregedett vasúti infrastruktúrát, ami veszélyezteti, a közlekedési szolgáltatások megbízhatóságát is. A pályák, járművek és állomások karbantartása kulcsfontosságú a vasút hosszú távú fenntarthatósága érdekében, ehhez viszont a jelenleginél jóval több pénz kell, amit a munkáltatónak és a tulajdonosnak kell biztosítani – szögezte le az elnök. A szakszervezet kritizálja a digitális munkavégzésre való átállási folyamatot is. A modern technológia, okos vasúti rendszerek bevezetése segíthet hatékonyabbá tenni a vasúti közlekedést, ugyanakkor a dolgozóknak megfelelő képzést kell biztosítani a digitális rendszerek használatához. Ezt nem ma, hanem már tegnap komolyan kellett volna venni, el kellett volna kezdeni – jegyzi meg Meleg János. Az elnök úgy véli, színvonalas középiskolai képzéssel és ösztöndíjakkal a vasúti szakmákban tapasztalható szakemberhiányt is csökkenteni lehet. Egy ilyen programnak a kidolgozását és beindítását régóta követeli a szakszervezet.
Most, hogy a vasút ennyire kritikus helyzetben – mélyponton – van, különösen fontos az itt dolgozók fizikai és mentális egészségének megőrzése, ezért a VSZ munkahelyi pszichológiai tanácsadás bevezetését, valamint a munka és a magánélet egyensúlyának fenntartásához szükséges intézkedéseket sürget.
Meleg János kijelentette: a vasúti közlekedés szerepe egyre fontosabb, ezért a szakszervezet politikai és társadalmi platformon is kampányolni fog a jelentőségének növeléséért, és azért, hogy ez az ágazat a jövőben még nagyobb hangsúlyt kapjon. A megfelelően kialakított, kellően hosszú távú és kormányzati ciklusoktól független beruházási, fejlesztési stratégia alapfeltétele a vasút versenyképesebbé tételének. A tűzoltásszerű, kapkodva megválasztott vagy a gyakorlatban rosszul alkalmazott, rövidtávú intézkedések évekre konzerválhatják a rossz állapotokat.
Az elnök leszögezte, a szakszervezeti követeléseket csak a velük való együttműködéssel lehet jól, a dolgozók érdekeit és jólétét szem előtt tartva véghez vinni, ezért a VSZ elvárja, hogy a tulajdonos és a munkáltató is vegye komolyan az érdekvédők véleményét, javaslatait.