Hivatalos kezdeményezést nyújtottunk be a MÁV Személyszállítási Zrt. vezetése felé azzal a céllal, hogy a mozdonyvezetőknél már működő ivóvíz- és védőital-ellátási gyakorlatot egységesen terjesszék ki a közösségi közlekedés többi járművezetőjére is – különösen az autóbusz- és HÉV-járművezetőkre.
A MÁV-HÉV Zrt. és a Volánbusz Zrt. az elmúlt években szervezeti integráción ment keresztül, ami több szempontból is indokolttá teszi a munkavédelmi szabályzatok harmonizálását, az egységes munkabiztonsági szemlélet megteremtését. A szakszervezet szerint az egyik legfontosabb és leggyorsabban rendezhető terület az ivóvíz-ellátás szabályozása.
A kérdés első ránézésre egyszerűnek tűnik: legyen víz minden járművezetőnél. Ám a téma mögött mélyebb szakmai és munkajogi szempontok húzódnak meg: munkavédelem, közlekedésbiztonság, egészségvédelem, közegészségügyi előírások – és nem utolsó sorban a méltányosság elve.
Menet közben nem lehet megállni vizet vételezni.
Az egyik legerősebb érv a járművezetők kiszolgáltatottságára utal: szolgálat közben nem állhatnak meg akárhol vizet inni, ha megszomjaznak. Egy menetrendhez kötött buszjáraton vagy HÉV-szolgálatban nem megengedett, hogy a járművezető „beugorjon” egy boltba, vagy „kiugorjon” egy ivókúthoz. Ez nemcsak a menetrendszerűséget veszélyeztetné, hanem az utasbiztonságot is.
Szakszervezetünk szerint alapvető munkavédelmi követelmény, hogy a munkáltató még a szolgálat megkezdése előtt biztosítsa a megfelelő mennyiségű ivóvizet – előre, kiszámítható módon.
Nem a hőség miatt, hanem mindig: az ivóvíz nem választható.
Sokan összekeverik az ivóvíz-ellátást a hőségben kötelezően biztosítandó védőitallal. A szakszervezet álláspontja egyértelmű: az ivóvíz nem választható kényelmi szolgáltatás, hanem egész évben kötelező alapellátás, míg a védőital (pl. izotóniás oldat, hűtött víz) kifejezetten hőterhelés esetén kötelező.
A MÁV Személyszállítási Zrt. munkavédelmi szabályzata már most is világosan kimondja, hogy „minden munkavállaló részére biztosítani kell a megfelelő mennyiségű és az egészségügyi előírásoknak megfelelő minőségű ivóvizet”. A Vasutasok Szakszervezete azt szeretné elérni, hogy ez az előírás ne csak a mozdonyvezetőkre, hanem minden járművezetőre – így a Volán és HÉV dolgozóira is – vonatkozzon.
Nem elég, ha van klíma – sz sem mindig véd.
Sokan azt gondolják, hogy a klímás vezetőfülkében nincs szükség ivóvíz ellátásra. Ez tévedés. A klímaberendezések szárítják a levegőt, fokozzák a folyadékvesztést, és gyakori, hogy nem működnek megfelelően.
A járművezetők gyakran zárt térben, több órán át dolgoznak úgy, hogy sem szellőzés, sem friss levegő nem áll rendelkezésre, a folyadékpótlás pedig szó szerint életbevágó – nemcsak egészségügyi, hanem közlekedésbiztonsági szempontból is. A klímatizálás nem mentesíti a munkáltatót az ivóvíz biztosítása alól – sőt, ilyen környezetben is jelentős dehidratációs kockázat áll fenn.
Palackozott víz – egyszerű, higiénikus és biztonságos.
A VSZ az ivóvíz ellátás legegyszerűbb és legbiztonságosabb formájaként a palackozott ásványvíz kiosztását javasolja. Ennek előnye, hogy nem igényel külön vízadagolót vagy hálózati csatlakozást, közegészségügyi szempontból zárt, ellenőrizhető és tiszta, könnyen szállítható, tárolható és kiosztható, valamint garantálja a munkavállaló biztonságát – még útközben is. Ez a forma már eddig is bevált a mozdonyvezetőknél, így gyakorlati akadálya nincs annak, hogy a többi járművezetőre is kiterjesszék.
Az egyenlő bánásmód nemcsak erkölcsi, hanem jogi kérdés is.
Álláspontunk szerint a különbségtétel a járművezetők között hátrányos megkülönböztetés, és sérti az egyenlő bánásmód elvét. Minden járművezető – legyen az mozdony-, busz- vagy HÉV-vezető – közel azonos fizikai és mentális megterhelésnek van kitéve, így az egészségvédelemhez fűződő joguk is azonos kell, hogy legyen.
Ezért azt kezdeményeztük, hogy az ivóvíz- és védőital-ellátás folyamatosan biztosított legyen minden járművezetői munkakörben, függetlenül attól, melyik szervezeti egység kötelékébe tartozik a munkavállaló.
Mindkét fél számára előnyös?
Az intézkedés bevezetésével nemcsak a munkavállalók egészségvédelme, hanem a munkáltatói kockázatkezelés eredményessége is garantálható. Egy megfelelően hidratált járművezető koncentráltabb, kevésbé fáradékony, megelőzhetők a rosszullétek és a figyelemkihagyásból fakadó balesetek. Emellett csökkenhet a fluktuáció, javul a munkáltatói megítélés és betarthatóbbá válnak a munkavédelmi szabályok is, amelyek egyébként szankcionálják az ivóvíz biztosításának hiányát.
A Vasutasok Szakszervezete megkeresésében nem szívességet kér. Jogot érvényesít. Ivóvíz ellátást kezdeményez – a járművezetők „túléléséhez”.
Az autóbusz- és HÉV-járművezetők ivóvíz-ellátásának egységes szabályozása egészségvédelmi, munkabiztonsági és etikai kérdés egyaránt. Az ellátás biztosítása nemcsak törvényi kötelezettség, hanem a munkáltató társadalmi felelősségvállalásának és a munkavállalók megbecsülésének egyik alapvető formája.