2025. 09. 11. 19:36

Tájékoztató a pihenőidőkre vonatkozó KSZ módosításról

Módosultak a MÁV Pályaműködtetési Zrt. Kollektív Szerződésének pihenőidőkre vonatkozó szabályai. A módosításra a vasúti közlekedésről szóló 2005. évi CLXXXIII. törvény (a továbbiakban: Vtv.) 2025. július 01. napjától hatályba lépett változása miatt volt szükség. Az alábbiakban megmutatjuk, hogy mit is kell tudni a megváltozott szabályokról.

Mit takar ez a törvényi módosítás?

A jogalkotó a vasúti személyszállítás, valamint a vasúti árufuvarozás körében utazó vagy a zavartalan közlekedést biztosító munkakörben foglalkoztatott munkavállalók esetében 2025 július elsejétől az Mt.-től eltérő módon szabályozza a pihenőidők fogalmát, ezen belül is a heti pihenőidő fogalmát. A jogszabály megbontja az egybefüggő 48 óra heti pihenőt, úgy, hogy az két részből álljon össze:

Ø  11 óra napi pihenőidőből és 37 óra heti pihenőidőből. Emiatt a Kollektív Szerződésben lévő szabályok egy részét újra kellett definiálni.

Mi indokolta a törvényi változást?  

Ø  2020-ban A Mozdonyvezetők Szakszervezete több mint 900 peres eljárást kezdeményezett a heti pihenők kiadási gyakorlata miatt, melynek eredményeként az EUB 2023. március 2-án ítéletben mondta ki, hogy a napi pihenőidőt minden munkavégzés után közvetlenül ki kell adni, csak ezután kezdődhet el akár egy következő munkavégzés, akár a heti pihenőidő, akár a szabadság.

Ø  2024.szeptember 18-án a Kúria is hozott egy végzést mely szerint minden szolgálat után jár a napi pihenőidő függetlenül attól, hogy ezt követően egy újabb munkavégzés vagy heti pihenőidő következik.

Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy egy szolgálat befejezését követően leghamarabb a KSZ szerinti akár 12 óra lakáson töltött napi pihenőidő és a 48 óra heti pihenőidő kiadását követően állhatna legközelebb munkába a munkavállaló. Ilyen pihenőidők mellett nem lehetne tartani sem a túrokat, sem biztosítani a kötelező órára történő vezénylést. Viszont amennyiben nem így jár el a munkáltató, akkor jogszabályt sért, amely további pereknek adna teret.

Az Országgyűlés ezért úgy döntött, hogy a Vasúti Törvényben rendezi a kérdést, és heti pihenő idő fogalmát úgy alakítja át, hogy az előzőleg említett módon két részre bontja a heti pihenő időt, és úgy biztosítja a 48 órát, hogy az összességében megfeleljen a bírósági döntéseknek.

A törvény egyúttal azt is kimondja, hogy a vasúti árufuvarozás körében utazó vagy a zavartalan közlekedést biztosító munkakörben foglalkoztatott munkavállalók esetében legkésőbb augusztus 1-től a nem a hatályos Mt.  alapján megkötött KSZ-ben rögzített pihenő idők szabályait kell alkalmazni, hanem a Vtv. szabályait. Fontos megjegyezni, hogy a jogszabály a napi pihenőidőt is két munkavégzés közötti 11 órában határozza meg, „szerencsére” azonban itt KSZ-ben enged ettől kedvezőbb szabályozást.

Emiatt kezdeményezte a Munkáltató a KSZ módosítását és egy Megállapodás megkötését

Mi van a Megállapodásban?

Ø  A Megállapodás, – részben az informatikai rendszer átállásához szükséges idő miatt-, ez év végéig meghosszabbítja a KSZ jelenlegi szabályait.

Ø  2026. január 01-től a napi pihenőidő szabályai nem változnak, fő szabályként marad a 12 óra lakáson töltött idő, a HF-ben történő eltérés lehetőségével.

Ø  Megszűnik a heti pihenőnap fogalma, helyette mindenhol egységesen heti pihenőidő lesz a megfogalmazás.

Heti pihenőidő új meghatározása:

KSZ 42.§

1. A MÁV PÁLYAMŰKÖDTETÉSI Zrt. munkavállalóit – az Mt. 106. § (1) bekezdésében foglaltak alapulvételével – heti pihenőidő illeti meg. (a nem a 8-as melléklethez tartozó munkarendűek)

2. A 8. számú mellékletben meghatározott, a zavartalan közlekedést biztosító munkakörben foglalkoztatott, megszakítás nélküli (fordulós) munkarendű munkavállaló esetében a Vtv. 68/I. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott heti pihenőidőt kell beosztani. (11 óra napi+37 óra heti pihenő egybefüggően)

Ettől eltérően a megszakítás nélküli munkarendben foglalkoztatott munkavállaló esetében kéthetente legalább 31 óra megszakítás nélküli pihenőidő is beosztható. (11 óra napi+31 óra heti pihenő egybefüggően)

Ebben az esetben is a munkavállalónak a munkaidőkeret átlagában legalább 37 óra heti pihenőidőt be kell osztani.

3. A 2. pontban foglaltaktól eltérően a heti pihenőidőt havonta legalább egyszer úgy kell beosztani, hogy annak időtartama a 36 órát elérje és abba a szombat 19 órától hétfő 05 óráig tartó időszak is beleessen. (pihenő kezdete legkésőbb 8 óra lehet) A szombat 19 órától hétfő 05 óráig tartó időszakot a helyi függelék eltérően is megállapíthatja, de abba a teljes vasárnapi napnak bele kell esnie.

4. A heti pihenőidőket a KSz 28.§ 1. pontjában foglaltak szerint közölt munkaidő-beosztásban, annak kezdő és befejező időpontjai feltüntetésével kell kijelölni és arról a munkavállalót kimutathatóan értesíteni kell.

5. A nyújtott műszakos munkarendű munkavállaló heti pihenőidejét havonta legalább egy alkalommal szombatra és az azt követő vasárnapra kell beosztani, ettől azonban helyi függelék eltérően rendelkezhet.”

 

Díjazás                                                    

A 37 (31) óra Vtv. szerinti heti pihenőidőbe elrendelt munkavégzésre vonatkozó díjazási szabályok nem változnak. (marad az Mt 143. § (4)-(6) 100 % -os pihenő térítés") Az azt megelőzően kiadott 11 óra napi pihenőidőre elrendelt munkavégzésre pedig a rendkívüli munkavégzés szabályai vonatkoznak (sávos díjazás)

 A MÁV-Csoport más vállalatainál ebben a kérdésben még nem történt KSZ megállapodás.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.