Mit takar ez a törvényi módosítás?
A jogalkotó a vasúti személyszállítás, valamint a vasúti árufuvarozás körében utazó vagy a zavartalan közlekedést biztosító munkakörben foglalkoztatott munkavállalók esetében 2025 július elsejétől az Mt.-től eltérő módon szabályozza a pihenőidők fogalmát, ezen belül is a heti pihenőidő fogalmát. A jogszabály megbontja az egybefüggő 48 óra heti pihenőt, úgy, hogy az két részből álljon össze:
Ø 11 óra napi pihenőidőből és 37 óra heti pihenőidőből. Emiatt a Kollektív Szerződésben lévő szabályok egy részét újra kellett definiálni.
Mi indokolta a törvényi változást?
Ø 2020-ban A Mozdonyvezetők Szakszervezete több mint 900 peres eljárást kezdeményezett a heti pihenők kiadási gyakorlata miatt, melynek eredményeként az EUB 2023. március 2-án ítéletben mondta ki, hogy a napi pihenőidőt minden munkavégzés után közvetlenül ki kell adni, csak ezután kezdődhet el akár egy következő munkavégzés, akár a heti pihenőidő, akár a szabadság.
Ø 2024.szeptember 18-án a Kúria is hozott egy végzést mely szerint minden szolgálat után jár a napi pihenőidő függetlenül attól, hogy ezt követően egy újabb munkavégzés vagy heti pihenőidő következik.
Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy egy szolgálat befejezését követően leghamarabb a KSZ szerinti akár 12 óra lakáson töltött napi pihenőidő és a 48 óra heti pihenőidő kiadását követően állhatna legközelebb munkába a munkavállaló. Ilyen pihenőidők mellett nem lehetne tartani sem a túrokat, sem biztosítani a kötelező órára történő vezénylést. Viszont amennyiben nem így jár el a munkáltató, akkor jogszabályt sért, amely további pereknek adna teret.
Az Országgyűlés ezért úgy döntött, hogy a Vasúti Törvényben rendezi a kérdést, és heti pihenő idő fogalmát úgy alakítja át, hogy az előzőleg említett módon két részre bontja a heti pihenő időt, és úgy biztosítja a 48 órát, hogy az összességében megfeleljen a bírósági döntéseknek.
A törvény egyúttal azt is kimondja, hogy a vasúti árufuvarozás körében utazó vagy a zavartalan közlekedést biztosító munkakörben foglalkoztatott munkavállalók esetében legkésőbb augusztus 1-től a nem a hatályos Mt. alapján megkötött KSZ-ben rögzített pihenő idők szabályait kell alkalmazni, hanem a Vtv. szabályait. Fontos megjegyezni, hogy a jogszabály a napi pihenőidőt is két munkavégzés közötti 11 órában határozza meg, „szerencsére” azonban itt KSZ-ben enged ettől kedvezőbb szabályozást.
Emiatt kezdeményezte a Munkáltató a KSZ módosítását és egy Megállapodás megkötését
Mi van a Megállapodásban?
Ø A Megállapodás, – részben az informatikai rendszer átállásához szükséges idő miatt-, ez év végéig meghosszabbítja a KSZ jelenlegi szabályait.
Ø 2026. január 01-től a napi pihenőidő szabályai nem változnak, fő szabályként marad a 12 óra lakáson töltött idő, a HF-ben történő eltérés lehetőségével.
Ø Megszűnik a heti pihenőnap fogalma, helyette mindenhol egységesen heti pihenőidő lesz a megfogalmazás.
Heti pihenőidő új meghatározása:
KSZ 42.§
1. A MÁV PÁLYAMŰKÖDTETÉSI Zrt. munkavállalóit – az Mt. 106. § (1) bekezdésében foglaltak alapulvételével – heti pihenőidő illeti meg. (a nem a 8-as melléklethez tartozó munkarendűek)
2. A 8. számú mellékletben meghatározott, a zavartalan közlekedést biztosító munkakörben foglalkoztatott, megszakítás nélküli (fordulós) munkarendű munkavállaló esetében a Vtv. 68/I. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározott heti pihenőidőt kell beosztani. (11 óra napi+37 óra heti pihenő egybefüggően)
Ettől eltérően a megszakítás nélküli munkarendben foglalkoztatott munkavállaló esetében kéthetente legalább 31 óra megszakítás nélküli pihenőidő is beosztható. (11 óra napi+31 óra heti pihenő egybefüggően)
Ebben az esetben is a munkavállalónak a munkaidőkeret átlagában legalább 37 óra heti pihenőidőt be kell osztani.
3. A 2. pontban foglaltaktól eltérően a heti pihenőidőt havonta legalább egyszer úgy kell beosztani, hogy annak időtartama a 36 órát elérje és abba a szombat 19 órától hétfő 05 óráig tartó időszak is beleessen. (pihenő kezdete legkésőbb 8 óra lehet) A szombat 19 órától hétfő 05 óráig tartó időszakot a helyi függelék eltérően is megállapíthatja, de abba a teljes vasárnapi napnak bele kell esnie.
4. A heti pihenőidőket a KSz 28.§ 1. pontjában foglaltak szerint közölt munkaidő-beosztásban, annak kezdő és befejező időpontjai feltüntetésével kell kijelölni és arról a munkavállalót kimutathatóan értesíteni kell.
5. A nyújtott műszakos munkarendű munkavállaló heti pihenőidejét havonta legalább egy alkalommal szombatra és az azt követő vasárnapra kell beosztani, ettől azonban helyi függelék eltérően rendelkezhet.”
Díjazás
A 37 (31) óra Vtv. szerinti heti pihenőidőbe elrendelt munkavégzésre vonatkozó díjazási szabályok nem változnak. (marad az Mt 143. § (4)-(6) 100 % -os pihenő térítés") Az azt megelőzően kiadott 11 óra napi pihenőidőre elrendelt munkavégzésre pedig a rendkívüli munkavégzés szabályai vonatkoznak (sávos díjazás)
A MÁV-Csoport más vállalatainál ebben a kérdésben még nem történt KSZ megállapodás.