Mint jó ideje ismert, a Lázár János vezette Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) döntése értelmében 2025. július 1-jétől 752 kilométer vasúti pálya a MÁV-csoporttól átkerül üzemeltetésre a GYSEV-hez. Az intézkedés 13 vasútvonalat érint, ám a minisztérium leszögezte, a vasútvonalak üzemeltetése nem jelenti a személyszállítási tevékenység automatikus átvételét is: 2025. július 1-jétől egy vonalszakaszon, Zalaegerszeg és Celldömölk között, a többi érintett szakasz esetében pedig fokozatosan, több ütemben veszi át a személyszállítási közszolgáltatási feladatokat a GYSEV Zrt. A vonalátadás-átvétel folyamatával járó további feladatokról folyamatosan egyeztetnek a MÁV-csoport és a GYSEV Zrt. szakemberei - tájékoztatott az ÉKM.
Senkit nem fognak elbocsátani
A technikai és személyi változással is járó beolvadás az érintett vasutasokat érthetően egyre jobban izgatja főleg, hogy egyelőre viszonylag kevés a megbízható végleges információ. Azért, hogy az érintettek első kézből kaphassanak információkat, a Vasutasok Szakszervezete fórumra hívta a két érintett cég vezérigazgatóját. A március 5-ei eseményen záporoztak a kérdések, amikre az érintettek türelmesen és a tőlük telhető legrészletesebben válaszoltak. A hangsúly a „tőlük telhetőn” van, hiszen a folyamat elején még nagyon sok részlet tisztázatlan. Azt azonban mindkét vezető leszögezte, hogy a legfontosabb az érintett munkavállalók védelme, s az, hogy minél előbb megkapják azokat az információkat, amelyek tudatában kissé nyugodtabban készülhetnek a változásra – szögezte le egymástól függetlenül, mégis egybehangzóan Hegyi Zsolt és Kövesdi Szilárd. A MÁV-csoport vezérigazgatója hangsúlyozta, senkinek sem kell elbocsátástól tartania, hiszen amúgy is kevés a régi, jó szakember a vasútnál, ezért mindenki sorsára oda fognak figyelni. Sok a kérdés – mondta –, ám az idő előrehaladtával remélhetőleg egyre többre lesz a megnyugtató válasz is.
Már csak azért is – vette át a szót a GYSEV vezérigazgatója, Kövesdi Szilárd –, mert minden érintett szakterületen a két vállalat közös munkacsoportja, szükség esetén több alcsoportja dolgozik a várható változások egyeztetésén. A folyamat még csak az elején tart, a munkacsoportok eddig legfeljebb kétszer tudtak ülésezni, hiszen a beolvadás részleteiről januárban tájékoztatta a cégeket a minisztérium. A pályaüzemeltetés átadásával és átvételével kapcsolatban egyre több fontos részlet kerül elő, amelyek megnyugtató rendezéséhez idő kell. Kövesdi Szilárd elmondta, négy hasonló átadásban volt már része – kettőben átadó, kettőben átvevőként – így van némi tapasztalata a folyamatról. Ez azonban nem jelenti azt, hogy itt és most mindenre tudja a megoldást, ám ezek kidolgozására vannak a munkacsoportok.
A Vasutasok Szakszervezete elnöke, Meleg János leszögezte, a szakszervezetnek az a legfontosabb, hogy az átalakulási folyamat a lehető legkevesebb feszültséggel, a munkavállalók jogainak sérülése nélkül menjen végbe. Ebben a két vállalatvezető is egyetértett az elnökkel.
A vezérigazgatók kérdésekre is válaszolva megerősítették: a legnagyobb falat a csaknem 800 kilométernyi pályaszakasz üzemeltetésének átvétele, a miniszter által előírt személyszállítást első körben a 25-ös vonalon veszik át. Kövesdi Szilárd leszögezte, a GYSEV-nek nincs annyi járműve, hogy egyedül ellássa a személyszállítási feladatot is, ezért ennek a megoldásáról is egyeztetni fognak a MÁV-csoport illetékeseivel.
A MÁV SZK-nál várható változás lebonyolítására vonatkozó kérdésre Kövesdi elmondta, egyelőre nem sikerült a cégvezetővel egyeztetni – annak ellenére, hogy a GYSEV már kezdeményezte –, ám hamarosan erre is sort kell keríteni, hiszen a helyzet ott sem lesz egyszerű. Nem akarnak egy-egy tevékenységet kiragadva működésképtelen állapotot teremteni, mindenképpen megegyezésre fognak törekedni – mondta.
További részletek a márciusi Magyar Vasutasban.