Tisztelt dr. Balczer Balázs!
2 kérdésem lenne.
-- 2003-ben vásároltunk autót CHF hitelre. Az autót lecseréltük 2006-ban. Akkor kiegyenlítésre került a kölcsön.
Sajnos időközben minden iratunk eltűnt ezzel a szerződéssel kapcsolatban.
Kérhetek-e a banktól hivatalos másolatot, mert megítélésem szerint a dokumentumok nélkül az elszámolást sem kérhetem. Ki kell-e adnia a banknak?
-- A 2006-ban vásárolt autót szintén CHF alapú hitel terheli. Ott másik bank volt a finanszírozó.
A szerződést a kereskedő alkalmazottja írta alá 1 személyben. A kereskedő nevét nem találjuk a listában, hogy eljárhatott volna a szerződés kötésnél.
A szerződésben nincs meghatározva, mennyi CHF volt a felvett összeg.
Nem kapunk éves elszámolásokat a banktól a hátra lévő egyenlegről.
Kérhetjük-e bíróságtól a szerződés semmisségét a leírtak alapján?
Mielőbbi megtisztelő válaszát köszönöm.
Tisztelt .........................!
Az kérdéseire a következő választ adom:
A másolatra vonatkozóan:
- Igen, kérhetnek másolatot, ezt a Ptk. kölcsönös együttműködésre irányadó előírásai lehetővé teszik. Tértievényes levélben kérjék meg a pénzintézetet, hogy az önök által megjelölt dokumentumokból egy –egy másolati példányt (vagy szkennelt anyagot a megjelölt e-mail címre) küldjenek meg. Arra számítsanak, hogy ezért a pénzintézet adminisztrációs díjat számíthat fel. A Hitelintézeti törvény az „Időszakos tájékoztatás” szabályai között írja elő azt, hogy 5 évre visszamenőleg köteles a hitelintézet az egyedi ügyletekről 90 napon belül adatokat szolgáltatni. Ugyan az 5 éves határidő letelt, de ez nem jelenti azt, hogy az adatszolgáltatás ne lenne kérhető.
A 2006. évi kölcsönösszegre vonatkozóan:
A szerződés az 1996. évi CXII törvény (régi hitelintézeti törvény) hatálya alá tartozik. Ezért a kérdéseket ennek a rendelkezésnek az alapján kell megválaszolni.
- Ha a kölcsönszerződést egy személy írta alá, akkor felmerülhet az alaki érvénytelenség kérdése: A törvény 47. § (1) bekezdése a hitelintézet nevében a pénzügyi szolgáltatási tevékenységgel kapcsolatos kötelezettségvállalásra két igazgatósági tag, illetve két ügyvezető (rt esetén) vagy két vezető állású személy (külföldi hitelintézet esetén) jogosult. (Egyébként ugyanezt a szabályt tartalmazza az új törvény 141§ -a is.)
- Ha a megállapodás nem tartalmazza a felvett összeg mértékét, akkor a szerződés egy lényeges eleme hiányzik, mely akár a szerződés létrejöttét is kétségessé teheti.
- Kivonatot köteles a hitelintézet küldeni, legalább évente egyszer. Ha ezt a szabályt megsérti a vállalkozás, ön az MNB felügyeleti eljárását (lényegében a korábbi PSZÁF felügyeleti eljárása) kérheti.
A javaslatom az, hogy elsőként ésszerű megállapodásra törekedjenek a pénzintézettel, és –hacsak az eset körülményei nem indokolják- a hosszadalmas és költséges jogvitát végső megoldásként vegyék igénybe.