A Hungrail közleményében hangsúlyozza: ez a támogatás elősegítené a vasút piaci részarányának megtartását és volumenének növekedését, ami deklarált közlekedéspolitikai cél. A közleményben felidézték, hogy a kormány augusztus 7-ei ülésén tárgyalta Wáberer György miniszterelnöki megbízott és a közúti fuvarozók egyesületének elnöke javaslatait a logisztikai ágazat versenyképességének növelésére. A kormányhatározat tizenhat pontban sorolja fel az egyes kormánytagok feladatait és azok határidejét.
A vasúti árufuvarozásban érdekelt vállalkozások örömmel csatlakoznának Wáberer György javaslatainak többségéhez, mivel azok alágazat-semleges végrehajtása minden magyarországi logisztikai szolgáltató versenyképességét növelné – fogalmaz közleményében a vasúti egyesület.
A Hungrail hamarosan eljuttatja kidolgozott szakmai javaslatait a szaktárcák és a Miniszterelnökség illetékes vezetőinek, azokról egyeztetést kezdeményez az érintettekkel – közölték. A tájékoztatás szerint tavaly több mint 50 millió tonna árut szállítottak vasúton Magyarországon, a teljes vasúti ágazat bevételei a GDP több mint egy százalékát tették ki. Mind Magyarországon, mind az unióban prioritást élvez a környezetkímélő vasúti közlekedés, ezért Magyarországon több százmilliárd forint értékű fejlesztés valósult meg az elmúlt tíz évben, nagyrészt uniós támogatásokból. Ezek hatékony kihasználásához fontos, hogy a vasúti szállítás a következő években is tovább növekedjen – hangsúlyozta a Hungrail.
A magyar vasúthálózaton is számos külföldi szolgáltató tehervonata közlekedik, amelyektől a hozzáférés nem tagadható meg, amennyiben eleget tesznek adminisztratív kötelezettségeiknek. A vasúti közlekedésben kiemelt jelentősége van annak, hogy a hatóságok rendszeresen és következetesen ellenőrizzék a külföldi szolgáltatók esetében is a műszaki és munkáltatási szabályok betartását – hívta fel a figyelmet az egyesület. Azt javasolják, hogy a büntetések a közútihoz hasonlóan legyenek arányosak az elkövetett szabálysértéssel, amelyet a magyar piaci szereplőkével megegyező hatékonysággal szedjenek be a külföldi szolgáltatóktól is.
Hungrail szerint a járművezető-hiány a vasúti közlekedésben is kiemelkedő probléma. Megközelítőleg 250 mozdonyvezető kiképzéséhez a vasútvállalatok is számítanának az állami támogatásra, amely az árufuvarozás versenyképességének növelése érdekében elengedhetetlen. Komoly összeget emészt fel ennél a hiányszakmánál a sorozatos továbbképzések költsége – jelezték. Időszerű a képzési rendszer felülvizsgálata is a vasúti közlekedésben. Az egyesület álláspontja szerint az uniós rendeleteket a magyar jogszabályok a kelleténél szigorúbban alkalmazzák, ami jelentős tehertétel mind a munkáltatók, mind a munkavállalók számára.
Hungrail szerint a jelenleginél aktívabb részvételre volna szükség a piacvédelem első számú színterén, az uniós szintű jogalkotásban. A magyar álláspont következetes képviselete e téren is milliárdos költségtöbbletektől mentesíthetné a piaci szereplőket – áll a vasúti egyesület közleményében.