Veszélyes vizekre evezhet a Fidesz, ha megpróbálkozik néhány alacsony forgalmú vasúti szárnyvonal bezárásával. A miniszterelnöki főtanácsadóvá avanzsált korábbi főpolgármester most mégis ennek a lehetőségét pedzegette egy levélben. Miért kell olyan helyeken is vonatnak járnia, ahol naponta csak két szerelvény közlekedik, és alig ülnek rajta? A válasz egyáltalán nem olyan egyszerű, mint amilyennek elsőre látszik.
A Veszprém megyei Eplény község a sípályáiról juthat sokaknak az eszébe. A megyeszékhelytől nem messze található faluban télen sok sportolni vágyó fordul meg. Túlnyomó többségük gyaníthatóan aligha vonattal, inkább autóval érkezik, pedig a települést átszeli a Veszprém-Győr vasútvonal. A helybeliek is jó eséllyel a buszt választják, ha Veszprémbe akarnak eljutni, mivel hétköznap ötvenöt járat közlekedik a városba, s csupán hét vonat. Ugyanakkor a menetrend öszszehangolt, így a MÁV és a Volán kvázi kiegészítik egymást ebben a pár százas lélekszámú községben. Releváns időkülönbség nincs a két utazási mód között, csupán néhány perc.
Noha a vasútvonal két fontos megyeszékhelyt köt össze, az egyetlen népesebb város, amely a sínek mentén fekszik, a közel hétezres lakosú Zirc. Sok szerelvény már nem is közlekedik végig a teljes szakaszon, hanem megosztva jár. Vagyis első ránézésre pontosan olyan vasúti szárnyvonalnak tűnik ez a viszonylat, mint amilyet Tarlós István szerint be kellene zárni. A Népszava által megszerzett levél szerint az önkormányzati választások után az országos közlekedési és köz szolgáltatási infrastruktúra fejlesztéséért felelős miniszterelnöki megbízottá kinevezett politikus 19 pontban szedte össze a pandémia idején szükséges közlekedési tárgyú javaslatait. ,,Most lenne megfelelő alkalom sietve összevonni a MÁV-ot és a Volánt. A MÁV-szárnyvonalakon gyér a forgalom, a Volán ezt könnyen kiválthatná. Az összevonás ráadásul most mérsékeltebb hullámokat verne (média, ellenzék, szakszervezetek)" - írja a levélben a volt főpolgármester. Tarlós Istvánt hiába kereste a 168 Óra, ám a Magyar Nemzet nevű kormánylapnak nyilatkozva elismerte a levél valódiságát.
Évek óta fellángolnak a viták arról, vajon szükséges-e párhuzamos kapacitásokat fenntartani olyan térségekben, ahol a Volánbusz járatai pótolni tudnák a vasutat. Rengeteg szempontot kell figyelembe venni. Noha lehet érv a környezettudatosság, de ne feledjük, ezek a vonalak - kis forgalmuk okán - nincsenek villamosítva, így dízelvonatok pöfögnek rajtuk. Ugyanakkor a buszozásnak is akadhatnak hátulütői, mivel sok helyen a közúthálózat is rettenetes állapotban van, ami veszélyeket hordoz magában. Kérdés hogy a falvak lakóit mennyire zavarná, ha egyszer csak nem a vasútállomásra, hanem a buszmegállóba kellene kimenniük, amikor utazni kell.
Cseppet sem - legalábbis ez derül ki a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségét vezető Schmidt Jenő szavaiból. A fideszes polgármester nemcsak a többi község helyzetét ismeri, hanem maga is érintett: az általa vezetett Somogy megyei Tab településen is keresztülmegy egy vasút' szárnyvonal, történetesen a Siófok és Kaposvár közötti. Mint a 168 Órának elmondta, simán megvalósítható lenne a kiváltás, amelyet már régóta meg kellett volna lépni. A szárnyvonalak kihasználatlanok, ha van más alternatíva, akkor az emberek azzal fognak járni. ,,Az nem megoldás, hogy a vonat 30 kilométert tesz meg 55-60 perc alatt, a busz pedig fél óra alatt. Az embereket az nem érdekli, hogy vasúttal vagy busszal, csak az, mennyi idő alatt lehet eljutni A-ból B-be" - fogalmazott Schmidt Jenő. Jelezte, a buszközlekedést is lehetne tudatosan működtetni, nem kellene a kisebb falvakba beküldeni néhány emberért az ötvenfős buszokat.
Igazából ráférne most már egy ráncfelvarrás a közösségi közlekedésre” -. jelentette ki Schmidt Jenő, aki egyetért Tarlós István elképzelésével.
A volt budapesti főpolgármester úgy számol, a járvány idején a szakszervezetek ellenállása sem lenne olyan aktív, a Vasutasok Szakszervezete elnöke szerint azonban rosszul látja a helyzetet. Az érdekképviselet ugyanis felemeli a szavát, amennyiben a kormány vasútvonalakat akarna bezárni. Meleg János a 168 Órának elmondta, a javaslat egy „egy olyan polgárpukkasztó, az embereket hergelő megnyilatkozás, amelyet az érdekképviselet elutasít. Véleménye szerint a volt városvezető ötletei nélkülöznek minden szakmaiságot. Szerinte az állam már jó ideje küszködik a MÁV és a Volán integrációjával, a közös menetrenddel és jeggyel. Ugyanakkor több ilyen vonalon is zajlik teherforgalom, így csak minimális lenne a megtakarítás. Scmidt Jenő ezzel szemben úgy látja, a mezőgazdaság számára kiépített egykori vágányok helyett az áruszállítás mára átterelődött a közútra.
Láthatóan sok érv és érdek feszül egymásnak. Kérdés, hogy vajon a szakmaiság fog-e dönteni vagy a politikai érdekek. A Fidesz is veszíthet adott esetben vidéki támogatottságából, ha megfogadja Tarlós István tanácsát és bezárja a szárnyvonalakat. Amikor korábban, a szocialista kormány idején több helyen is leállították a vonatközlekedést, a Fidesz tiltakozott a leghangosabban. Ez utóbbi majdnem olyan fontos sarokköve volt a politikájának, mint a vizitdíj-ellenesség. Később, hatalomra kerülve, nagy csinnadrattával újranyitották a bezárt szakaszokat, hogy aztán csendben, minden felhajtás nélkül ismét lakatot tegyenek rájuk.
Semmiféle hátránnyal nem kell szembenéznie a Fidesznek, ha ilyen lépést fontolgat, főleg ezekben a koronavírusos időkben – vélekedik a Méltányosság Politikaelemző központ munkatársa. Nagy Attila Tibor emlékeztet: azokban a szabolcsi térségekben, ahol már-már legendásan lassú a vasút, a kormánypárti képviselőket nagy többséggel választották meg legutóbb. Pedig már akkor is ismertek voltak az előbbi problémák. Egy-két szárnyvonal bezárása nem okozna különösebb gondot járványidőszakon kívül sem, kiváltképp, hogy nincs olyan egységes ellenzéki erő, amelyik adott esetben hatékonyan ki tudná ezt használni.
A politikai logika szerint tehát jól számol Tarlós István akkor, amikor a sokat halogatott integrációt szorgalmazza. Meleg János ugyanakkor azon az állásponton van, hogy kísérleti jelleggel kell kipróbálni, működik-e a leállás, ha ilyen szándékai vannak a kormánynak. Szerinte a menetrenddel hatalmas problémák vannak, ráadásul Európában arra biztatják az embereket, hogy szokjanak vissza a vonatra. ,,Közösségi közlekedés tekintetében a vonatnak nincs alternatívája" - fogalmazott az érdekképviseleti vezető.