2021. július 21-e, 22-e és 23-a minden bizonnyal fekete betűvel kerül be a Szili becenéven ismert V43-as villamos mozdonyok történelmébe: Miskolcon, Szolnokon és Nyíregyházán összesen huszonnyolc gépet, a jelenleg még létező flotta majdnem egytizedét törölte végleg állományából az állami vasúttársaság. A kukázott gépek jelentős része már évek óta szabad ég alatt, leállítva, fenntartásból kivonva tengette napjait – nem egy már majd’ tíz éve –, viszont van olyan is, amelyiket mindössze pár hónapja tette parkolópályára a MÁV-Start.
A napjainkra már meglehetősen öreg, negyven–hatvan éves mozdonyok a 2006 és 2016 között forgalomba állított 123 Stadler Flirt motorvonat, valamint a jelenleg is folyamatosan érkező, emeletes Stadler Kiss motorvonatokkal – negyven lesz belőlük – válnak egyre inkább feleslegessé. Jóllehet, az elmúlt évek során közel háromszáz kilométernyi pályaszakaszt villamosítottak (16-os, 2-es, 80c vonalak, valamint a 29-es vonal keleti oldala), és a 101-es vonal 55 kilométerén jelenleg is építik a villamos betáplálást, ezen vonalak csak kis részén dolgoznak Szilik – leginkább Flirtök közlekednek, valamint a korszerű Traxxok, Taurusok és Vectronok vontatják a vonatokat.
A „hóhérosztag” először július 21-én, Miskolcon csapott le tíz helyi gépre: a 431 016, 431 019, 431 022, 431 025, 431 037, 431 041, V43 1046, 431 047, V43 1055, valamint a Betty becenevű, V43 1087 pályaszámú Szili oldalára került fel a „nagy fehér S betű”. Másnap Szolnokon dolgoztak a hóhérok, kilenc gépre kimondva a végső ítéletet: 431 039 (Miskolc), V43 1080 (Miskolc), 431 086 (Békéscsaba), 431 090 (Nyíregyháza), 431 113 (Békéscsaba), 431 127 (Szombathely), 431 163 (Békéscsaba), 431 253 (Nyíregyháza), valamint a 2016 júniusában Hatvanban összetört 431 356 (Szeged). Július 23-án a nyíregyházi parajosban aratott a halál, szintén kilenc mozdonyon: a békéscsabai V43 1029, a miskolci 431 031 és 050 búcsúzott, valamint a helyi erők közül a 431 085, 089, 091, 097, 101 és 297. Úgy értesültünk, hogy a 089-es és a 101-es Szilik a tervek szerint fűtőgépként folytatják tovább, az egyik marad a szabolcsi megyeszékhelyen, nyugdíjazva a kis teljesítményű VF19-es fűtőgépet (az egykori V41 515-ös Leót), a másik pedig Debrecenbe kerül a VF23 mellé. A mostani selejtezési hullámmal a hivatalosan 49 Sziliből álló miskolci flottából egy tucat, a harminctagú nyíregyházi állományból pedig nyolc gép köszönt el.
Előzőleg 2016-ban, 2017-ben és 2018-ban selejtezett több V43-ast a MÁV-Start, az állomány ekkora mértékű tizedelésére azonban még sosem volt példa. A folyamat pedig nem áll meg: információink szerint a következő hetekben újabb Szilik búcsúznak majd el, az áldozatok várhatóan a 431 043, 049, 053, 059, 060, 062, 075, 082, 118, 145, 208, 231, 354, 357, az Újfehértónál áprilisban összetört 364, valamint a V43 1030 és 1061 közül kerülhetnek ki.
forrás és borítókép: iho.hu