"Az épület állapota rendkívül leromlott, a műszaki állapotfelmérések végeztével tudjuk majd megmondani, mennyiből és mikorra menthető meg" – írja keddi közleményében a Közlekedési Múzeum. Ebből azonban az is kiderül, hogy a Fidesz XI. kerületi bukása után a kormány átvállalta a korábban a kerületi önkormányzat által ígért, de végül nem biztosított 20 millió forintot is, hogy megkezdődhessen a munka.
Hogy mi történt? Az eredeti leosztás szerint a beruházás kiviteli terveinek mintegy 100 millió forintos költségébe a a XI. kerületi önkormányzat 20 millió forinttal szállt volna bele, míg a többi 80 milliót a Miniszterelnökség adta volna. Csakhogy a 2019-es önkormányzati választásokkor az ellenzéki összefogás legyőzte a Fideszt, a DK-s László Imre lett Újbuda polgármestere, és a kerület a jelek szerint egyszerűen kiszállt a projektből. (A cikk megjelenése után Várkonyi Gyula, Újbuda kommunikációs vezetője azt közölte, hogy „a beruházásra szánt önkormányzati összeg továbbra is szerepel a kerület költségvetésében.”)
A közösségi térnek is szánt épület újratervezését a múzeum megbízásából az Építész Stúdió végzi, amelynek nevéhez például a Széll Kálmán tér rekonstrukciója is kötődik.
A kelenföldi indóház egy olyan közlekedéstörténeti emlék, amely a megváltozott közlekedési rendszer miatt mára egykori rendeltetését elveszítette. A Közlekedési Múzeum küldetésének érezte az épület megmentését, mely az egyik legrégebbi épített vasúti emlék Budapesten. A 130 éves épületben létrejövő új kiállítóhely és kulturális központ abban is segít majd, hogy kisebb kiállításokkal az előttünk álló néhány évben is meg tudjunk jelenni Budapesten, ameddig az új kőbányai otthonunk elkészül. Utóbbin a kelenföldi munkákkal párhuzamosan, ugyancsak friss kormánydöntésnek köszönhetően szintén gőzerővel dolgozunk – mondta el a hír kapcsán Vitézy Dávid, a Közlekedési Múzeum főigazgatója.
Tavaly ősszel Gulyás Gergely jelentette be, hogy a Közlekedési Múzeum vállalkozott arra, hogy megmenti a régi kelenföldi indóházat, amelyet a MÁV korábban bezárt. Az állomásépület eredeti, vasúti funkcióit ugyanis az elmúlt években elvesztette, a 4-es metró átadása óta a jegyvásárlást és egyéb vasúti szolgáltatásokat fokozatosan az aluljáróba helyezték át, miközben az épület állapota egyre látványosabban romlott.
A múzeum terve az, hogy a bezárt épületben egy olyan vasúti fókuszú kiállítóhelyet alakít ki, amely tematikus programokkal, kiállításokkal, terepasztalokkal, valamint a múzeum vasútmodelljeivel várja a látogatókat. Korábban az Index is beszámolt róla, hogy az év elején megszűnt, Andrássy úti Miniversum legfontosabb makettjei is Kelenföldre kerülnek. A múzeum új otthonának megépítése a kőbányai Északi Járműjavító területén még mindig a tervezési szakaszban van, ezt a napokban minősítették nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá.
forrás, borítókép: index.hu