Meglepte a szakszervezeteket, hogy hirtelen előkerült néhány tízmillió forint a MÁV fiókjából, hogy egyszeri „gyorssegéllyel”, dolgozónként néhány tízezer forinttal próbálják maradásra bírni a szakértőket, mérnököket, közép- és felsővezetőket, akik körében mostanában legalább akkora az elvándorlási arány, mint a fizikai dolgozóknál – közölte a Vasutasok Szakszervezete (VSZ). A váratlan kifizetésről a napokban értesítette az érdekvédőket a cégvezetés, amit a szakszervezetek örömmel, de erős fenntartással fogadtak. Nem az a baj, hogy adnak, hanem az, hogy így adnak plusz pénzt a dolgozóknak, most éppen a 350 ezer forint feletti bérkategóriában tartozó szellemi foglalkozásúaknak – szögezte le Zlati Róbert, a VSZ alelnöke. Az érintett dolgozókat a februári béremelésből kizárta a cégvezetés, s a – többnyire – ennek hatására megindult elvándorlás miatti tüzet próbálják most eloltani a néhány tízezer forinttal. Ez nem megoldás, csak tüneti kezelése a súlyos alap problémának, a drámai létszámhiánynak, amelynek megoldására kevés a lyukak átmenti foltozgatása. Ez a véleménye az alelnöknek – és a szakszervezetnek – a napokban kezdődött pályaudvari szórólapozásról is, amivel új dolgozókat próbál toborozni a cég. Nem a módszer a rossz, hanem a folytatás. Az alacsony bérek, a rossz munkakörülmények, a leterheltség és az erősen átdolgozásra szoruló, sokszor kritizált ésszerűtlenül szigorú, rendszeres vizsgáztatás miatt a legelszántabbak is rövid időn belül fejvesztve menekülnek a cégtől.
A Vasutasok Szakszervezete többször is jelezte: elvárja – sőt, követeli – a tervezhetőséget jelentő életpályamodell kidolgozásának azonnali megkezdését, a nemzetgazdasági átlagtól messze leszakadt bérek felzárkóztatását, a munkakörülmények látványos javítását, a vasutas szakma megbecsülését és nem utolsó sorban a szakszervezetekkel kötött bérmegállapodások betartását. Ezt nem véletlenül emeli ki az alelnök, hiszen a februári béremelési megállapodásban a cégvezetés kötelezte magát, hogy az év végén minden dolgozó kap egy egyszeri plusz összeget.
A VSZ természetesen örömmel veszi, hogy a munkáltató belátta azt, amit a szakszervezet már a bértárgyalások során is mondott: a 350 ezer forint felett keresők pénzét is emelni kell, mert ennek megtagadása beláthatatlan következményekhez vezet. Például a mostanra naponta tapasztalt elvándorláshoz. Persze, ennél is jobb lenne, ha az illetékesek azt is belátnák, hogy az egyszeri pénzek úgynevezett „alapbéresítése” mindennél célravezetőbb lenne. Csak megfelelő fizetéssel lehet megtartani a jól képzett szakembereket, a szellemi- és a fizikai foglalkozásúakat is – szögezi le az alelnök, aki felemlegeti a kiemelkedően forgalmas állomásokon foglalkoztatott munkavállalók 40 százalékos műszakpótlékát is, amelyben megállapodtak a munkáltatóval, ám az a mai napig nem teljesítette a kötelezettségét.
Ahhoz, hogy a szakszervezet higgyen a MÁV vezetésének és tulajdonosának a komoly szándékában, az érdekvédőknek és a munkáltatónak mielőbb tárgyalóasztalhoz kellene ülnie, s elkezdeni egy hosszú távú program kidolgozását – szögezi le az alelnök. A VSZ természetesen támogat minden plusz pénzkifizetési ötletet sőt, szorgalmaz is ilyeneket, mint ahogyan az idei bértárgyalások során is a közelgő Vasutasnapra javasoltak egy egyszeri összeget mindenkinek.
A bérek rendezését garantáló hiteles, számon kérhető program kidolgozásától és megvalósításától azonban nem tekintenek el, mert úgy vélik, ez a vasutas szakma megmentésének a kulcsa. A szakszervezet tiltakozik minden egyéb kapkodás, átgondolatlan ötletelés és foltozgatás ellen.