"Május elseje a munkavállalók és szakszervezeteik napja, hogy megünnepeljék eredményeiket és egységüket.
Mi vagyunk az Európai Közlekedési Dolgozók Szövetsége, és ennek a fontos ünnepnek az előestéjén szeretnénk emlékeztetni Önöket a mai európai közlekedési munka valóságára.
E levél útján ébresztőt kívánunk fújni arra, hogy változtatni kell az európai közlekedési ágazat alapjain. Nem kérjük, hogy válaszoljanak nekünk a szokásos hivatalos levéllel. Arra kérjük Önöket, európai és nemzeti politikai döntéshozókat, hogy mutassanak politikai akaratot és tegyenek lépéseket a tisztességes közlekedés érdekében.
A járvány immár több mint egy éve súlytja a közlekedési dolgozókat. A repülőgépek a földön ragadtak, megálltak az autóbuszok, a vonatokon és kompokon jelentősen csökkent az utasok száma.
Eközben mi történt azokkal a nőkkel és férfiakkal, akik szó szerint előremozdítják Európát? Sokan elvesztették az állásukat. A bizonytalan szerződésekkel rendelkező személyek, ami egyes közlekedési módokban nagyon gyakori jellemző, mindent elvesztettek, mivel gyakran nem jogosultak semmilyen biztonsági hálóra. Sokak számára bizonytalan a jövő.
Az áruszállítás nem állt le, és éppen ellenkezőleg, a volumen erősen megnőtt. Nem kell még egyszer megismételni, hogy szorgalmas kollégáinknak köszönhetően orvosi és egyéb nélkülözhetetlen kellékeket szállítottak. Érdemes emlékeztetni arra, hogy a közlekedési dolgozók többsége nem kapott többet, mint „köszönet”, amiért a világjárvány idején dolgozott. A tengerészek még mindig a tengeren ragadtak, messze túl a szerződésük lejártán. A logisztikai és az e-kereskedelmi vállalatok profitja az elmúlt évben szárnyalni kezdett. Ennek ellenére az ágazat legnagyobb szereplői létszámcsökkentési terveket és olcsóbb országokba történő áthelyezést terveznek, hogy növeljék amúgy is jelentős haszonkulcsukat.
A logisztika és az e-kereskedelem növekvő óriásai vonakodnak leginkább a tisztességes munkakörülmények és fizetések tárgyalása érdekében folytatott kollektív tárgyalásoktól. Itt virágoznak a bizonytalan szerződések és a hamis önfoglalkoztatás. A kormányok tényleg meg akarják engedni, hogy ezek a vállalatok teljes mértékben a szükséges társadalmi hozzájárulásoktól elszigetelve működjenek? Mindössze néhány ezer bizonytalan munkahelyet kapunk tőlük, anélkül, hogy hosszú távú kapcsolatba kerülnének a helyi közösségekkel, és nem járulnak hozzá a közös jóléthez. Készek vagyunk elfogadni ezt? Tényleg hagyjuk, hogy kizsákmányolják jóléti államunkat anélkül, hogy megkérnék őket, hogy járuljanak hozzá ehhez?
Miközben az európai országok tervezik a fellendülés támogatását, példátlan lehetőség áll előttünk az irányváltásra és a közlekedés szilárd, koherens társadalmi jövőképének bemutatására.
Ön, mint politikai döntéshozó, olyan döntéseket hozhat, amelyek valós változásokat képesek megvalósítani. Kötelessége, hogy most cselekedjen és megváltoztassa a dolgok menetét. Ennek során meg kell hallgatnia és be kell vonnia a közlekedési dolgozókat és szakszervezeteiket.
A fellendülés körüli vitát a közlekedés környezeti átmenetének szükségessége uralja. A közlekedési dolgozók egyetértenek ezzel. A környezetre káros gyakorlatok gyakran társadalmi dömpingre épülnek. Rengeteg példa van erre mind az áru-, mind a személyszállításban. Ezért a közlekedés környezetbarátabbá tételét a munkavállalókkal szemben igazságosabb intézkedések mellett kell megtervezni.
Az európai tömegközlekedés fellendítése kulcsfontosságú a zöld fordulat szempontjából. Ugyanakkor azt látjuk, hogy sok szakszervezetünk csak azért küzd, hogy értelmes társadalmi párbeszédet folytasson és megújítsa a kollektív szerződéseket azoknak a munkavállalóknak, akik soha nem hagyták abba a munkát és magas szintű fertőzöttséget szenvedtek el munkahelyükön. Ez a jövőbeni tömegközlekedés, amelyet szeretnénk? Hogyan fokozhatjuk a tömegközlekedést, ha azoknak a munkavállalóknak, akik ezt lehetővé teszik, megtagadják a tisztességes munkakörülményeket és a megélhetéshez szükséges béreket?
A szektor elszámoltathatóbbá tételéhez elengedhetetlen az árak rendezése a külső költségek, nemcsak a környezeti, hanem a társadalmi költségek bedolgozásával is. Ha fenntarthatóvá akarjuk tenni a közlekedést környezeti, társadalmi és gazdasági szempontból, akkor nem engedhetjük meg, hogy az Európát átszelő jegyek olcsóbbak legyenek, mint egy szendvics, nem engedhetjük meg, hogy a csomagokat ingyenesen szállítsák, én nem engedhetjük meg, hogy szállítmányozók egyoldalúan diktálják az árakat. Az olcsó közlekedésnek semmi köze nincs a demokratizáláshoz, annak ellenére, hogy egyesek ezt hirdetik. Éppen ellenkezőleg, az olcsó szállítás a közlekedési dolgozók elszegényedéséről és a munkafeltételeik veszélyeztetéséről szól.
Előrelépés történt a szállítási ár és a környezeti költségek összekapcsolása terén, és ezt nagyon üdvözöljük. És ha meg tudjuk tenni a környezetvédelem érdekében, akkor nincs ok, miért ne tehetnénk meg a dolgozók érdekében is.
Ideje abbahagyni a beszélgetést és elkezdeni cselekedni. Egymás hibáztatása helyett a nemzeti és az európai döntéshozóknak össze kell jönniük a méltányos közlekedés elérése érdekében!"
Livia SPERA ETF főtitkár
Frank MOREELS ETF elnök