A kötöttpálya előrébb tart a digitalizálásban, mint a többi szállítási mód, jól mutatja ezt, hogy szabályozott körülmények között már üzemszerűen működnek vezető nélküli vonatok, míg a közúton vagy a légi közlekedésben ez még odébb van. Létezik azonban egy terület, ahol száz éve nem változott a technológia, ez pedig a vasúti járművek összekapcsolása. A szaknyelvben csatlásnak nevezett eszközt ma is kézzel kell kezelni, méghozzá a rendező pályaudvarokon bizonyos munkafolyamatok során mozgás közben. Ez pedig nemcsak nehéz munka, de balesetveszélyes is. A tehervonatoknál a rakomány célállomása szerint válogatják össze a szerelvényeket, az úgynevezett egyeskocsi fuvarozásnál ez kocsinként egyesével történik: éppen ez adja a többletköltséget, amivel ez a fajta vasúti szolgáltatás jár. Egy olyan automatizált rendszer, amely emberi beavatkozás nélkül kapcsolja össze és szét a járműveket, nemcsak gyorsabb, de olcsóbb és hatékonyabb fuvarozást eredményez, ami fontos az áruk közútról vasútra terelése szempontjából, vagyis a fenntartható szállítás szempontjából is. Éppen ez ad kiemelt jelentőséget a most folyó tesztnek.
A német szövetségi közlekedési és digitális infrastruktúra-minisztérium (BMVI) által kezdeményezett kísérleti projekt két és fél évig tart 2020 júliusától 2022 decemberéig – olvasható a Logistik-heute.de tudósításában. A projektfelelős a Deutsche Bahn és leányvállalata, a DB Cargo, partnerek a svájci és az osztrák teherszállító vasutak, az SBB Cargo és a Rail Cargo Austria, valamint az Ermewa, a GATX Rail Europe és a VTG szállítmányozók. A digitális automatikus vasútikocsi csatoló berendezéssel – német rövidítéssel: DAK – a tehervagonok, illetve azok elektromos és sűrített levegős vezetékei automatikusan, emberi beavatkozás nélkül összekapcsolódnak. Sabina Jeschke, a DB digitalizálási és technológiai igazgatótanácsának tagja szerint ha a digitális automatikus csatlást egész Európában bevezetik, az forradalmat jelent a vasúti áruszállításban.
Első lépésként a DB Cargo és a GATX tizenkét teher- és tartálykocsiját négy különböző gyártó prototípusával szerelik fel. Ezt követően megkezdődnek az első műszaki tesztek, amelyek egyetlen csatlástípus kiválasztását eredményezik. A második szakaszban 24 vagonból álló demonstrációs vonatot szerelnek fel a kiválasztott csatlással, amelyek Németországban, Svájcban, Ausztriában és más európai országokban közlekednek. Enak Ferlemann, a szövetségi közlekedési tárca parlamenti államtitkára azt nyilatkozta, a DAK uniós szintű bevezetése nem olyan feladat, amelyet a tagállamok szintjén meg lehetne oldani, itt európai megoldásokra, átfogó uniós finanszírozási programra lesz szükség. A német szaktárca 13 millió euróval finanszírozza a projektet a következő két és fél évben.