2015. 08. 16. 15:54

Közlemény

Csak a szerencsének köszönhető, hogy nem gyakoribb a mai, nógrádi balesethez hasonló szerencsétlenség a vasútnál, tavaly ugyanis tíz, de idén is már öt olyan figyelmetlenségből vagy műszaki hibából adódó vonatveszélyeztetési helyzetet került nyilvánosságra a MÁV-nál, amely akár tragédiával is végződhetett volna. Kevés a szakember, a jelenlegiek ezért túlhajszoltak, nincs pénz utánpótlásra, s ebből előbb, utóbb tragédia lesz – figyelmeztetett már korábban is a Vasutasok Szakszervezete. A VSZ ismét felszólítja a MÁV vezetését és a kormányt: szüntesse meg a létszámhiányt a vasútnál, adjon pénzt a képzésükre, a jó és biztonságos munkakörülmények megteremtésére, ellenkező esetben egyre több, a maihoz hasonló tragédia lehet a síneken.

Nem véletlenül kongatta a vészharangot az elmúlt időszakban a Vasutasok Szakszervezete: kevés az ember, s ez előbb, utóbb balesethez, sőt tragédiához vezet – írja közleményben a mai, nógrádi vonatszerencsétlenség kapcsán a VSZ. Bizonyos területeken katasztrofális az emberhiány, a meglévő dolgozók leterheltek, kimerültek, ezért adott esetben figyelmetlenebbek is a kelleténél. Főként ezzel magyarázható, hogy az elmúlt években folyamatosan nőtt az olyan vonatveszélyeztetéses esetek száma, amelynek következtében egyszerre két szerelvény került egy vágányra, egymással szembe, vagy egymás mögé - hívta fel a figyelmet a kockázatos helyzetre Meleg János. A VSZ elnökének tudomása szerint tavaly tíz ilyen vészhelyzetet regisztráltak, s idén is már ötször jelentettek hasonló szituációt az egyes állomásokon, míg korábban évente legfeljebb 2-3 került napvilágra. A VSZ vezetője szerint a tendencia jól jelzi a súlyos helyzetet, ami miatt a szakszervezet egyre erőszakosabban követeli a megoldást. Emberhiány van, főleg a stratégiai szempontból fontos, a forgalom lebonyolításával összefüggő területeken. A szakszervezet elvárja – mielőtt még halálos kimenetelű tragédia nem lesz -, hogy a MÁV és a kormány is sürgősen intézkedjen, azonnal kezdje meg a létszámhiány felszámolását és dolgozzon ki motivációs programot a jelenlegi dolgozók megtartására. A cégvezetésnek „kutya” kötelessége minden eszközzel ismét vonzóvá tenni a vasutas szakmát, a kormánytól pedig azonnali pénzt vár a szakemberképzésre a VSZ.

Meleg szerint döbbenetes a napokban bejelentett hír, miszerint a közúti sofőrök – kamionosok – képzésére 5 milliárd forintot biztosít a kormány, vasutas utánpótlás viszont egyetlen fillért sem ad. Az elnök hangsúlyozza, nem sajnálják a közúti kollegáktól a támogatást, de elvárják a döntéshozóktól, hogy a MÁV is kapjon kormányzati pénzt a létszámhiány megszüntetéséhez. Ez eu-s elvárások alapján a személy- és teherszállítás 80 százalékát vissza kell terelni a kötött pályára, vagyis a vasútra. Ezt az elvárást szakemberhiánnyal képtelenség teljesíteni – szögezi le az elnök.

A Vasutasok Szakszervezete minden sérültnek minél hamarabbi gyógyulást kíván!

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.