Fennakadt a MÁV-Start a decemberi első hóakadályon. Nem tudott volna jobban felkészülni?
Mindig lehet jobban csinálni, de a Nyugati pályaudvaron, ahol a váltókkal volt gond, százéves technológiával dolgozunk, tartalék nincs, nagyon ki vagyunk téve a zavartatásoknak. Szerencsétlen egybeesés, hogy a pálya más szakaszán egy sínen rekedt autó okozott problémát. De a váltók fűtéssel való ellátása épp az egyik eleme a vasútfejlesztési stratégiának, amelynek már zajlik a kormányzati egyeztetése.
Támadás érte a MÁV-Startot a szegedi ütemes menetrend megszüntetése miatt is.
A közszolgáltatás megrendelője előtérbe helyezte a Budapest és a többi nagyváros közötti menetidő csökkentését, így az új menetrenddel Szeged és a főváros között közvetlen, megállás nélküli összeköttetés is rendelkezésre áll. A Szeged és Cegléd közti pálya részben egyvágányú, ezért más járatoknak ehhez kellett igazodniuk. Figyeljük a vonal utasforgalmának alakulását, fél év múlva a tárcával közösen értékeljük a tapasztalatokat. A december 15-től érvényes új menetrend az utasoknak kínálatbővülést hozott, a 2019. évi teljesítményhez képest pedig vonatkilométerben 4,2 százalékos növekedést tartalmaz.
Mire fókuszálnak a szolgáltatások fejlesztésekor?
A kormány támogatja a vasút fejlesztését, ennek a személyszállításban az egyik legfontosabb jele a 21 KISS emeletes motorvonat 105 milliárd forintos beszerzésének jóváhagyása. A 600 fős járműveket 2020 első negyedévétől állítjuk forgalomba a Vác–Szob és a Cegléd–Szolnok vonalakon. Több és hosszabb szerelvényre van szükségünk wifivel, légkondicionálóval és korszerű utastájékoztató rendszerrel. Jogosak a velünk szemben támasztott igények a megbízhatóság, a pontosság és a tisztaság terén. Gyakoribbak lettek a kárpittisztítások, 2019 áprilisától új kocsimosó üzemel Nagykanizsán, gépi mosót alakítunk ki Miskolcon, Szegeden és Szolnokon, Pécsen pedig mobil kocsimosó lesz. A pontosság 80 százalékban a pályán, 20 százalékban a járművek állapotán múlik. A járműállomány minőségi cseréje érdemben javítaná mozdonyaink és kocsijaink rendelkezésre állását, ezért új mozdonyok beszerzését és a személykocsik további fiatalítását tervezzük. (Korábban a MÁV 115 mozdony vásárlási tervéről tájékoztatta a Világgazdaságot, most azonban nem közölt darabszámot a vezérigazgató – a szerk.)