Ha július 31. vasúttörténeti nap volt Magyarországon, akkor 2020. augusztus 26. szintén az kell legyen: ettől a naptól fogva ugyanis a közszolgáltatás keretében megrendelt – MÁV-START-os és GYSEV-es – vonatok mellett piaci alapú szolgáltatást is igénybe vehetünk utazásunkhoz.
Augusztus 26-átől megnyitják a belföldi utasok előtt is a RegioJet vonatait Magyarországon, ezzel pedig történelmet ír a cseh cég és magyar partnere, a Continental Railway Solution (CRS): az első, piaci alapú, belföldi forgalomban igénybe vehető távolsági vonat lesz a Budapest, Bécs és Prága között közlekedő – jelenleg – két pár RegioJet járat. A szolgáltatás beindításának egyébként nem volt már eddig sem akadálya, mindösszesen csak a tulajdonosok döntése kellett hozzá, hogy gazdasági szempontból is megéri-e számukra ez a lépés? A magyar vasúti partnernek, a CRS-nek ugyanis minden szükséges engedélye megvan ahhoz, hogy belföldön személyszállító vonatokat közlekedtethessen. A kérdésre a válasz is igenlő lett, a RegioJet tulajdonosa, Radim Jančura szerint ugyanis az elmúlt három hétben Budapest és Bécs viszonylatában piacvezetővé vált a társaság, az utasoktól pedig nagyon sok pozitív visszajelzést kaptak az árak és a szolgáltatás minősége tekintetében is.
A díjszabás meglehetősen vonzó lesz, bár az árak egyelőre euróban kerülnek megállapításra a RegioJet rendszerében: a belföldi utasok számára a standard osztályon a Budapest–Győr távolságért 5 eurót (hozzávetőleg 1750 forintot) kérnek majd; a Budapest–Mosonmagyaróvár és a Budapest–Hegyeshalom távolság 7 euróba kerül majd (hozzávetőleg 2500 forint). A Győr–Mosonmagyaróvár vagy a Győr–Hegyeshalom jegy 2 euró (mintegy 700 forint) lesz. A jegyárban benne foglaltatik minden egyéb szolgáltatás is, amit ezen a kocsiosztályon nemzetközi forgalomban igénybe lehet venni – azaz az ásványvíz, a kávé vagy tea is az utazási csomag része, a részleteket korábbi, a
RegioJet szolgáltatásit bemutató cikkünkben és a
kisokosban is részletesen kielemeztük.
A foglalási rendszer szerint a vonat többi, a standardnál magasabb komfortfokozatú osztályára is lehet foglalni ülőhelyet a foglalási rendszerben, itt fokozatonként további két euróval drágul a menetjegy, azaz a Budapest–Győr távolságot figyelembe véve relaxba 7 euróért (mintegy 2500 forint), businessbe 9 euróért (mintegy 3200 forint) vehetünk jegyet a weboldal adatai alapján. Itt jegyezzük meg, hogy feltehetően hibás működés eredményeként, de bizonyos esetekben a foglalási rendszer már 2 €-ért is kínált Budapest–Győr, illetve Budapest–Mosonmagyaróvár viszonylatú jegyeket.
Összehasonításul: a MÁV-START díjszabása szerint a hasonló kategóriás távolsági vonatok esetében Budapestről Győrbe utazáshoz 3025 forintot, a Győr–Mosonmagyaróvár szakaszért pedig 1195 forintot kell fizetni – távolsági vonaton (a közszolgáltatás keretében igénybe vehető EuroCity, railjet és railjet xpress járatok esetén) teljes áron és a 2. kocsiosztályon; ez személyvonatok igénybe vétele esetén nyilván a felár összegével kevesebb. Az 1. kocsiosztály esetében a Budapest–Győr távolság teljes áron, pótjegyekkel (csak feláras vonatokon biztosít 1. osztályú utazási lehetőséget az állami társaság) 3655 forint, belföldi forgalomban a Railjet-vonatok business osztálya pedig igénybe sem vehető.
Fontos tudni, hogy a vonatokon a szabadon maradt helyeket értékesíti a RegioJet, elsősorban a
www.regiojet.hu címen elérhető honlapján vagy az
okostelefonos alkalmazáson keresztül. A belföldi forgalmú utazások során ugyanúgy nem vehetők igénybe az állami, közszolgáltatás keretében érvényes kedvezmények és a vasúti arcképes igazolványok sem érvényesek a vonatokra.
Forrás: reginalbahn.hu