Kiugró mértékben, 2019-hez képest csaknem tízszeresére növekedett a Záhonyi Átrakókörzeten keresztül Magyarországra érkező kínai konténervonatok száma. A Rail Cargo Operator–Hungaria (RCO–HU) 2020 augusztusa óta tapasztalja a távol-keleti vasúti intermodális forgalom erősödő tendenciáját – mondta el lapunk kérdésére Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke, a Rail Cargo Austria AG igazgatósági tagja. A koronavírus negatív hatásait követő időszakban beindult kínai termelés és az ehhez kötődő szállítás látványos növekedést mutat a Rail Cargo Group ázsiai intermodális forgalmainak bázisszintjéhez képest. Míg 2019-ben összesen négy, Kínából érkező intermodális szerelvény lépte át Magyarország és ezzel együtt az Európai Unió határát Záhonynál, 2020 harmadik és negyedik negyedévében havonta már hat-nyolc vonat érkezett az átrakókörzetbe 45-50 darab negyvenlábas konténerekkel rakva. Kínából a vonatokat a Rail Cargo Group orosz vállalata szervezi kínai partnerével, és Záhonytól az RCH veszi át a továbbítást.
Mindezt érthetővé teszi, ha tudjuk, hogy 2020 első félévében 41,7 százalékkal nőtt a vasúton szállított konténerek száma éves összevetésben Kína és Európa közti forgalomban. A lengyel–belarusz határ melletti Małaszewicze állomás már alig képes fogadni a havi kétszáz kínai konténervonatot, és a túlzsúfoltság miatt Európában nem ritkák a tíznapos késések sem. A forgalom várható növekedésére megoldást jelent Záhony fejlesztése. Kovács Imre rámutatott, hogy az ebben a térségben tervezett jelentős beruházásokra alapozva a Rail Cargo Hungaria az itt bonyolított forgalom jelentős erősödésével számol a következő években.
Az elnök szerint optimizmusra ad okot, hogy az EU a vasút évének nyilvánította a 2021-es esztendőt. Szükség is van a vasúti kapacitásokra, hiszen a közúton már aligha lehet több árut mozgatni, mint a koronavírus járványt megelőző időszakban. A vasúti cargo versenyképességét jelentősen növeli a daruzható félpótkocsik alkalmazása. Az ilyen rakományra kialakított vasúti kocsik elszállítják a kamion vontató nélküli kocsijait – kerekekkel együtt –, amiket a célba érve és az aszfaltra visszaemelve egy nyerges vontató máris továbbíthat a közúton. A konstrukció lehetővé teszi az áruk gyors és környezetkímélő háztól-házig szállítását.
– Örömteli – mondta Kovács Imre –, hogy a magyar kormány támogatásra méltónak tartja a kombinált fuvarokat. A tengerentúlról azonban továbbra is a hagyományos, zárt fémkonténerekben érkezik az áru Európába. A Rail Cargo Operator–Hungaria kezelésében érkező távol-keleti árukkal rakott szerelvények egyre gyakrabban a selyemút déli vasúti útvonalán közlekednek az EU irányába záhonyi belépéssel, mivel itt rugalmasan rendelkezésre állnak az átrakáshoz, illetve a nyomtávváltáshoz szükséges kapacitások. 2020-ban az RCO mintegy ezerhétszáz kínai konténer fuvarozását irányította Záhony irányába. A beérkező mennyiségek több mint kilencven százalékát a Rail Cargo Hungaria fuvarozza. Az RCO arra számít, hogy egyre több szerelvény érkezik ide a rövidebb útvonal és a kedvező nyomtávváltási körülmények miatt. A Záhonyon keresztül érkező konténerszerelvények elsősorban a magyar piacra hoznak termékeket, de a budapesti Rail Cargo Terminal–BILK-ről sok konténer folytatja útját vasúton Olaszországba, Romániába, Törökországba, Németországba és Ausztriába. A Rail Cargo Group 2017 óta hét új eurázsiai kapcsolatot épített ki, amelyeket 2020 óta fokozatosan kapcsol össze európai kontinentális hálózatával.
forrás: magyarnemzet.hu