Egyre többször éri támadás a vasutasokat, akiket az atrocitások nemcsak testileg, de lelkileg is súlyosan megviselnek. A Vasutasok Szakszervezete nem először kér védelmet a megtámadottak, főként jegyvizsgálók számára, ám úgy tűnik, minden eddigi kísérlet hatástalan, hiszen nemcsak a támadások gyakorisága, hanem azok kimenetele is egyre nagyobb probléma, az elkövetők ugyanis nem ritkán az áldozat életét is veszélyeztetik. Meleg János elnök úgy látja, a különféle helyi, ám nem állandó megoldások mellett – időnként biztonsági őrök, rendőrök utaznak a szerelvényeken – az elrettentésre is szükség van. Vagyis, az elkövetőket a jelenleginél súlyosabban kell büntetni, s ezt minél szélesebb körben terjeszteni, hogy egyértelmű legyen: aki vasutast bántalmaz, az börtönbe kerülhet. Méghozzá nem is rövid időre.
A szakszervezet ezért levélben kezdeményezte a Btk. módosítását, azon belül is az elkövetőkre kiróható büntetési tétel meghosszabbítását a jelenlegi 1-5-ről 2-8 évre. Javaslatot tettek a minősített esetek szigorítására is, így a csoportos, fegyveres vagy felfegyverkezve elkövetett erőszak esetén a büntetés 5-től 10 évig terjedő szabadságvesztésre nőne, míg a csoportos elkövetés vezetőjét 5 évtől 15 évig tartó börtönnek sújtaná a jogszabály.
Meleg szerint a megtámadott vasutasok – többnyire jegyvizsgálók – nemcsak testileg, hanem lelkileg is súlyosan megsérülnek, s ez utóbbit sokszor nehezebben heverik ki, mint a sebeket. A lelki trauma miatt sokan – egyre többen – el is hagyják a pályát, ami a kritikus létszámhiánnyal küzdő cég számára különösen nagy veszteség.
Mint ismert, a jegyvizsgálók – csakúgy, mint az orvosok, pedagógusok és tanárok - közfeladatot ellátó személynek minősülnek, ezért fokozott büntetőjogi védelem illeti meg őket. Az ellenük elkövetett erőszakot a törvény ugyanolyan mértékben bünteti, mint a hivatalos személy elleni erőszakot – hívja fel a figyelmet az elnök. A büntetési tételek növelése önmagában nem szavatolja a helyzet javítását, ezért a szakszervezet az utasforgalom számára nyitott területen „kép rögzítésére alkalmas berendezések” elhelyezését, valamint a már fogalomban levő vasúti kocsik kamerával való felszerelését is szorgalmazza.