Elfogadhatatlannak tartja a kormány jövő évre szóló minimálbér és a garantált bérminimum 8 százalékos emelését a Vasutasok Szakszervezete, ezért mélyen elítéli, hogy a három tárgyaló konföderációból kettő – a Liga szakszervezetek és a Munkástanácsok – megállapodott a kormánnyal. A két szervezet elnöke ezzel gyakorlatilag lepaktált a munkáltatókkal és cserbenhagyta a tagjait, a munkavállalókat – olvasható a Vasutasok Szakszervezete közleményében. Meleg János elnök szerint ez azért is döbbenetes pálfordulás, mert például a Munkástanácsok elnöke egészen a közelmúltig hangsúlyozta, hogy kétszámjegyű ajánlat alatt nem lehet megállapodni. A VSZ elnöke leszögezte: nem is lehet ezt megállapodásnak tekinteni, csak egy paktumnak, amellyel a kormány újabb kísérletet tett arra, hogy megossza a szakszervezeteket. Azt a három konföderációt legalábbis biztosan – a harmadik a Magyar Szakszervezeti Szövetség –, amelyik a Versenyszféra és a Kormány Állandó Konzultációs Fórumán részt vett a tárgyalásokon. A MASZSZ – amelynek a VSZ is a tagja – nem fogadta el, nem írta alá a kormány ajánlatát, hiszen a munkavállalói követelés 15 százalék volt.
Még jó, hogy véget ér ez a borzalmas év, és ez az ámokfutás, amelynek a magyar munkavállalók az áldozatai. Ezzel a mostani megállapodással ugyanis rövid időn belül háromszor ütött a kormány a munkavállalókon, jól időzítve: év végére. – véli az elnök.
Az első ütés a béren kívüli juttatások megadóztatása volt, a második az Mt. rabszolgatörvénnyé silányítása, a harmadik pedig ez, ahogyan most a munkáltatókkal összejátszva két szakszervezeti konföderáció behódolt a hatalomnak – sorolta Meleg János. Mivel a bérajánlás is megszületett, ez végtelenül megnehezíti majd a munkahelyeken a szakszervezetek dolgát, a tervezett kétszámjegyű bérfejlesztés elérését is – magyarázza az elnök. Ennek a következményeit, a munkaerő piaci krízis súlyosbodását is az aláíróknak kell viselniük – szögezte le az elnök.
A vasutasok különösen szégyellik, hogy az ágazatukban működő Mérnökök és Technikusok Szabad Szakszervezetének (MTSZSZ) elnöke a LIGA konföderáció társelnökeként szintén elfogadta és aláírta a megállapodást. Ezzel enyhén szólva sem segítette a MÁV-nál a szakszervezetek tárgyalási pozícióját a 2019-es megállapodás létrejöttéhez.
A Vasutasok Szakszervezete a foglalkoztatási nehézségek kezelése érdekében továbbra is fenntartja a három vasutas szakszervezet – MOSZ, VDSZSZ, VSZ – által megfogalmazott kétszámjegyű bérfejlesztési igényét, amelyet levélben a vezérigazgató részére korábban már megküldtek.