A negyedik vasúti csomag azzal, hogy az egységes európai vasúti térség létrejötte előtt álló utolsó akadályokat is felszámolja, segít versenyképesebbé tenni a vasúti ágazatot, és jobb összeköttetéseket teremt az EU és annak szomszédos országai között.
A negyedik vasúti csomagban szerepel egy olyan javaslat is, amelynek értelmében 2019 decemberétől a belföldi vasúti személyszállítás piacát meg kell nyitni az új társaságok és szolgáltatók előtt. A különböző vállalkozások a meglévőkkel versengő szolgáltatásokat kínálhatnának – ilyen lehet például új járat üzemeltetése egy adott útvonalon –, vagy ajánlatokat tehetnének a vasúti közszolgáltatási szerződésekre kiírt versenypályázatok keretében. A javasolt módosítások értelmében az Unióban a vasúti közszolgáltatási szerződéseket kötelező lenne versenypályázaton odaítélni.
Ez azonban komoly veszélyeket hordoz magában a magyar vasutasokra nézve.
Azért, hogy ezt a döntéshozók is átlássák, a Vasutasok Szakszervezete az Európai Parlament magyar képviselőihez fordult az alábbi levéllel:
Tisztelt Európai Parlamenti Képviselő!
Mi a Vasutasok Szakszervezete – az Európai Közlekedési Szakszervezet (ETF) tagjaként – különösen aggódunk a közösségi közlekedést érintő 1370/2007 sz. PSO szabályozás módosító javaslata miatt. A tanács közös javaslata álláspontunk szerint a további liberalizáció útját egyengeti anélkül, hogy az érintett munkavállalók jobb védelmét biztosítaná ebben a versenyben.
Ez így további szociális dömping gyakorlatokhoz fog vezetni és megpecsételi a magas szintű és minőségű vasúti személyszállítási szolgáltatásokat. Ezért azt kérjük Öntől, hogy utasítsa el a PSO szabályozás módosítását.
Véleményünk szerint a versenytárgyalások során a munkavállalók védelme kulcskérdés a magas színvonalú vasúti szolgáltatás biztosítása érdekében. A szociális dömping elkerülése, tisztességes verseny kellene a vasúti szektorban az alacsonyabb munkafeltételek, munkahelyi bizonytalanság és leépítés helyett.
A Tanács Közös Álláspontja csak a nyilvánvalót állítja: a meglévő szociális és munkavállalói jogokat tisztelni kell. De a meglévő szabályok nem vonatkoznak a legtöbb esetben a szolgáltató-váltásra. Sőt a legtöbb esetben még kollektív szerződés sincs, amelyet alkalmazhatnának a későbbiek folyamán!
A módosított szöveggel az illetékes hatóság szuverén döntése marad, hogy foglalkozik-e a szociális szintekkel, azokkal szemben, akik részt vesznek a versenyben. Tapasztalatok és tanulmányok azt mutatják, hogy ezt ritkán alkalmazzák és a legalacsonyabb ár marad az egyetlen kritérium a szolgáltató kiválasztásánál. Mivel a személyi költségek nagy arányt képviselnek a tömegközlekedési szolgáltatások egészét tekintve, ezért a legalacsonyabb ár megközelítés kevesebb személyzetet, rosszabb munkafeltételeket, a képzett vasúti személyzet kiszervezését és gyengébb képességű munkaerőre történő cseréjét eredményezheti, valamint az oktatás-képzés redukálását. Számunkra ez egyet jelent a szociális dömpinggel.
Továbbá, az Európai Parlament az 1. olvasat során már kinyilvánította, hogy a munkahelyek biztonsága elsődleges, vagyis a versenytárgyalás nem eredményezheti a munkavállalók bizonytalanságát minden esetben, amikor egy szerződés lejár.
Világos számunkra, hogy a Tanács 2016 október 17-i Közös Álláspontja teljesen elhanyagolja az európai vasúti piac nyitásakor a munkavállalók jobb védelmét. Ez a jelenlegi módosítás megkönnyíti a szociális dömping különböző gyakorlatait.
A fentiekre tekintettel ezúton kérjük Önt, mint az Európai Parlament magyar képviselőjét, hogy utasítsa el a PSO szabályozás módosítását!
Budapest, 2016. december 5.
Tisztelettel:
Meleg János
elnök