2016. 08. 31. 17:48

A hír és ami mögötte van...

A hír: Nem várták meg a villamosítást, ma megfordult egy kék FLIRT Istvántelek és Piliscsaba között. Az oka pedig az, hogy a Pilisvörösvár környéki három íves megállóhelyen a peron néhol kicsit távolabb esik a járművek ajtajától, így a MÁV megnézte, hogy a villamosítás után megjelenő Flirt szerelvényeknél mi lesz a helyzet. A 076-os FLIRT-t a 177-es Csörgő továbbította Istvántelek és Piliscsaba között, a szükséges helyeken a mérések idejére megállva. Információink szerint a vonaton utazott egy kerekesszékes tesztelő is, így autentikusan meg tudták nézni, hogy mennyire akadálymentesek a peronok.

S ami a hír mögött van:

Köszönet Vasutasok Szakszervezete!

Úgy gondolom, hogy az ország nagy része látta a televízió híradójában, olvasta a sajtóban, vagy éppen az internetes hírportálok írásaiban, hogy Szabadságliget megállóban ez év január 5-én egy nő beesett a peron és a vonat közti résbe. Történt mindez azon az esztergomi vasútvonalon, amelynek felújítási költsége a felújított távolságra vetítve, egymillió forint/méter. Ezt a balesetveszélyes helyzetet az okozza, hogy a vonalon közlekedő Desirok (pót) lépcsői nem minden esetben működnek, ezáltal a peron és jármű padlószintje közti távolság több mint 50 centiméter, amihez még hozzáadódik az ívben történő „bedőlésből” következő padlószint emelkedés is.

Ez az állapot már a többszörösen módosított határidő utáni, másfél éves csúszással történt átadáskor is látható volt. Ezért a térség polgármesterei megoldást keresve, már akkor a MÁV vezérigazgatójához fordultak, de a kapott válasz egyáltalán nem volt megnyugtató. Jószerével arról szólt a válasz, hogy majd a Flirt motorvonatok közlekedésével megoldódik a gond, addig is majd jobban odafigyelnek a Desirók pótlépcsőinek működésére és utas tájékoztatással felhívják az utasok figyelmét a balesetveszélyre.

Ezért, mint egykori VSZ-es tisztségviselő a szakszervezet elnökéhez, Meleg Jánoshoz fordultam segítségért.

A személyes helyszíni tapasztalatszerzésre ez év áprilisának közepén került sor. Zlati Róbert alelnök úr, Fridrich Imre szakmai képviselet vezető és Kondor Norbert munkavédelmi szakértő részvételével. Több vonat megállásánál figyeltük meg a peron és a jármű padlószintjének távolságát. Az utazóközönség eközben az egyik közösségi oldalon működő 10-es út csoportban rendszeresen arról társalgott, hogy miért alakult ki ez a balesetveszélyes helyzet a vonalon, külső íven levő megállókban. Valóban megoldást jelent-e a majdan itt közlekedő Flirt motorvonat, vagy csak ez is ugyanolyan ígéret, mint a vonalfelújítás átadási határideje volt az építkezés indulásakor. Az egyértelmű volt, hogy a peronokat nem fogják átépíteni.

Ezért úgy döntöttünk, hogy az egyetlen megoldás, amivel meg lehet nyugtatni az utasokat, ha kipróbálják a Flirt működését, ha tesztelik a le és felszállás lehetőségét. A további lépéseket ennek eredményétől tettük függővé. Ennek szellemében született meg az a levél, amelyben a Vasutasok Szakszervezetének elnöke a helyzet vázolása mellett egy próbaút lehetőségét kérte a MÁV elnök-vezérigazgató asszonyától. Bár a válaszra – többszöri sürgetésre- közel másfél hónapig várni kellett, abban a MÁV Start vezérigazgatója ígéretet tett egy augusztusi próbaútra.

Erre a teszteléssel, helyszíni méréssel egybekötött útra augusztus 30-án került sor, amikor egy 418-as sorozatú mozdony által vontatott Flirt egység végigjárta a leginkább érintett megállókat és azokon megállva a MÁV szakemberei dokumentálták a mérések eredményét, mindkét irányból közlekedve. Szabadságligeten ezt én is megtekintettem alelnök úr társaságában és a készített képeket az eddig vezető út rövid vázolásával közzé tettem a már említett közösségi oldalon. A személyes tapasztalatom alapján mondom, hogy megnyugtató volt látni mennyivel könnyebb és biztonságosabb a villamos motorvonatra történő fel és leszállás. A balesetveszélyes helyzet meg fog szűnni végre!

A próba és annak eredménye rendkívül kedvező fogadtatásra talált a közösségi oldal népes csoportjában. Elismerésüket és köszönetüket fejezték ki azok az emberek, akik naponta utaznak, és naponta szembesülnek ma még ezzel a balesetveszélyes állapottal. Én is köszönöm a segítséget, amit kezdetektől kaptam és azt a kitartást, amivel az ügy mellé álltatok.

Reméljük, hogy a villamosítás és a FLIRT üzembeállítása nem fog úgy elhúzódni, mint a vonalfelújítás.

 

                                                                                                   Viola János

                                                        egykori (ma már nyugdíjas) VSZ aktivista Pilisvörösvárról

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.