- A jegyvizsgálói munkakörcsaládban lépcsőzetesen bevezetendő bér-és foglalkoztatási javaslatok, valamint
- A személyes ügyfélszolgálatok munkáltatásának áthelyezése a Területi Személyszállítási és Vontatási Igazgatóságokhoz.
A munkáltató a javaslatáról előzetesen írásban tájékoztatta a szakszervezeteket, valamint a konzultációt követően a munkavállalók számára is nyilvánosságra hozta.
A vezérigazgató a konzultáció bevezetőjeként a következőket mondta el.
A munkáltató jelentős lépéseket kíván tenni a munkavállalók bérezése, illetve munkakörülményeik fejlesztése terén az elégedettség növelése és az elvándorlás megakadályozása érdekében. Az út elején járnak, azonban ezen érdekek és célok mentén került sor a teljesítményösztönző bevezetésére – egyelőre pilot jelleggel – Békéscsabán (Járműjavító telephely), valamint a gépész munkavállalók részére a többlet végzettségen alapuló külön díjazás bevezetésére. A folyamat következő állomását valósítaná meg a most átadott javaslat, amely a jegyvizsgálói munkakörcsaládban dolgozók jövedelmi helyzetének fejlesztésére irányul.
Az intézkedést lépcsőzetesen, első körben a Budapest TSZVI-nél jegyvizsgálói és vezető jegyvizsgálói munkakörben dolgozók részére kívánják bevezetni. A cél, hogy később – előzetes tervek szerint 2017. július 1-ig – a teljes hálózatra kiterjedően kerüljön alkalmazásra.
A munkáltató a fentiek értelmében egy bérreformot kíván végrehajtani, amely a munkáltató és a munkavállalók közötti egyéni megállapodáson alapul, de a kollektív szerződés szabályozta kereteken belül. A bérreform szerves részét képezi egy külön „bértábla”, amely azonban csak a megállapodást aláírók körére lesz érvényes.
A megállapodás elfogadása - és ezzel a külön bértábla szerinti, magasabb alapbér – azzal jár, hogy a munkavállaló vállalja:
- a napi teljes munkaidő 8,4 órára történő megemelését azzal, hogy a beosztás szerinti napi munkaidő felső határa 16 óra,
- a munkáltató vállalja, hogy a bértábla szerinti értékekre kiegészíti a megállapodást aláíró munkavállalók alapbérét,
- a munkáltató vállalja, hogy a menetrend szerinti menettartam, valamint az előkészítő és befejező munkák időtartama együttesen a 12,2 órát nem haladja meg,
Ezen túlmenően, szükséges a kollektív szerződés módosítása az érintettek munkarendjének, illetve munkaidő-besoztásának kezelése, valamint az Mt. 101.§ (3) bekezdésétől való eltérés megállapítása szempontjából. (Utóbbi jelenleg még aktuális kérdés, azonban várhatóan a jogalkotó hatályon kívül helyezi.)
A megállapodások negyedéves időtartamra köttetnek, ezt követően szabadon hosszabbíthatók, illetve megszüntethetők.
A Vasutasok Szakszervezete a javaslat egyes elemeinek pontosítását kérte, ezzel együtt kifejezte, hogy a munkáltató elképzelése – alapelvek szintjén - támogatható.
A vezérigazgató kijelentette, hogy szakszervezeti javaslatok szerint átdolgozzák az anyagot, de támogatottság hiányában egyoldalú intézkedésként mindenképpen végrehajtásra kerül.
A kérdésben megegyezés nem született, a felek 2016. május 27-én 12.30-kor folytatják a tárgyalást.
A vezérigazgató hozzátette még, hogy a végső cél a teljes munkavállalói kör bérezési rendszerének felülvizsgálata és átalakítása, amelynek keretében egy teljesen új bérrendszert szeretnének kialakítani. Ez a jelenlegi MMK szerinti egységes bértábla megszűnését jelentené, helyette az egyes munkakörcsaládokra külön megállapított bértarifa rendszereket szeretnének kidolgozni.
Kiemelte egyúttal, hogy ezzel párhuzamosan folyik az egyes tevékenységek felülvizsgálata is, mert a felesleges kapacitásokat meg akarják szüntetni.
Ehhez kapcsolódik a személyes ügyfélszolgálatok munkáltatásának áthelyezése is a TSZVI-k létszámába, mert az előzetes vizsgálatok azt bizonyították, hogy a munkavállalók leterheltsége jelenlegi formájában nem optimális. Az intézkedés nem jár létszámleépítéssel, a munkaszervezést érinti csak.
A konzultáció végén átadtuk a munkáltatónak a vonatkísérő személyzet foglalkoztatásának javítását célzó javaslatainkat.