2021. 01. 25. 15:53

Az év első érdekegyeztetése a START-nál

Az egyeztetésen a munkáltató által javasolt napirendi pont a MÁV-START KSZ egységesítése volt. A napirendhez szakszervezeti oldalról többségben olyan kérdések, javaslatok érkeztek, melyeket a Vasutasok Szakszervezete az elmúlt időszakban írásban feltett és a munkáltató által megválaszolásra került. Ezek a VSZ honlapján megtalálhatóak.

A Vasutasok Szakszervezete napirend előtt a személyzetirányítói munkakört ellátók feladatnövekedése, és bérhelyzetének javítása érdekében szólalt fel.

A munkáltató röviden ismertette a Hálózati Havária irányítói munkakör megszüntetésének okát, illetve az irányító feladatok átalakítását. Az átalakítás következtében a Személyzetirányítói munkakörben nem történt feladat növekedés. Változás, hogy a Hálózati Havária irányító helyett a Területi Személyszállítási irányítónak kell a nem várt negatív eseményeket jelezniük, illetve vele kell a kapcsolatot tartani. A munkáltató külön bérrendezést nem tervez. Ha vannak valós bérfeszültségek, azokat az éves bérfejlesztésnél lehet rendezni.

 

Az egyeztetés elején több olyan kérdés szerepelt, amelyek meghatározzák a közeljövő munkáját.

Ilyen kérdés a jegyértékesítési csatornák átrendeződése és ezzel összefüggésben a jegyvizsgáló és személypénztáros munkavállalók jegyértékesítési jutalékának alakulása a 2016-2020 közötti időszakban. Valamint az, hogy tervezi-e a jegyeladásból származó jövedelem kiesést pótolni a munkáltató?  

A munkáltató elmondta, hogy az elektronikus jegyértékesítés aránya folyamatosan növekszik és ezzel egyidejűleg a személypénztári bevételek százalékos aránya csökken. 2020-ban a MÁV-START Zrt. személyszállítási bevétele 31 százalékkal lett kevesebb és ezzel összefügésben a jutalék mértéke is ilyen arányban csökkent. A jutalék csökkenése a jegyvizsgálókat érintette legnagyobb mértékben, amelyhez hozzájárult a jegykiadó automaták telepítése is. A csökkenést nem szándékozik kompenzálni a társaság, hiszen ez egy „vis maior” helyzet volt, mely a munkáltatónak is nagyon komoly bevétel kiesést okozott. „Be nem folyt bevétel után nem kíván jutalékot fizetni a munkáltató.”

 

Fontos kérdés, hogy a 2020. év végén lejárt pótlékok (jegyvizsgálók számára elővárosi pótlék, személypénztárosok számára a telephelyi pótlék, illetve a vizsgaösztönző díjazás) meghosszabbítását tervezi-e a munkáltató? Amennyiben nem, az ebből származó jövedelmi kiesésre milyen javaslatai vannak?

A munkáltató közölte, hogy egyes pótlékok idei alkalmazásáról a bértárgyalások lezárását követően születhet döntés. Vannak pótlékok, melyek további alkalmazásában munkarend változtatás (pl: telephelyi pótlék) is szerep játszik majd. Vizsgálni kell a pótlékok eredményességét. Az elővárosi pótlék hatására a vidéki telepállomások jegyvizsgálói ösztönözve lettek az „E” vonatok továbbítására.

A Vasutasok Szakszervezete szorgalmazza a jegyvizsgálói jutalék egy részének alapbéresítését. Javasoltuk, hogy az alapbéresítés számításánál a pandémiás időszak legyen kiejtve. Többször szorgalmaztuk, hogy a pótlékok legyenek teljesítményhez kötve. Jegyvizsgálók esetén erre jó megoldás lehet a lekezelt jegyek darabszámának („csippentés”) figyelembevétele.  Azonban ameddig az informatika nem tudja megoldani ennek pontos rögzítést, az elővárosi pótlékot fenn kell tartani, hiszen az valóban elérte a célját.

 

Kérdésként merült fel, hogy miként állnak a Budapest Keleti pályaudvaron kialakítandó ügyfélcentrum munkálatai? Hogyan történik a munkálatok ütemezése?

A MÁV beruházásában olyan Nyugat Európai színvonalú ügyfélcentrum jön létre, amely minden biztonsági követelménynek megfelel. A források megvannak, februárban megkezdődhetnek a munkálatok, amelyek a tervek szerint 2022.  januárjában fejeződnek be. A munkáltató folyamatos tájékoztatást nyújt a szakszervezeteknek a munkálatok haladásáról.

Szakszervezetünk a teljesítményösztönző működése kapcsán újra megismételte, hogy nem elfogadható az, hogy a rendelkezésre állási időtartamba nem számít bele a munkavégzés alóli mentesülés-, kötelező orvosi vizsgálat-, bírósági vagy hatósági felhívás-, oktatás-, továbbá az Mt. által biztosított képviseleti joghoz kapcsolódó „kikérő” időtartama.

A munkáltató válaszában kifejtette, hogy a teljesítményösztönző elérte a célját, visszamenőlegesen nem kíván a szabályozáson változtatni. Most kell majd pontosan kiértékelni az elmúlt két hónapot. Az értékelés tapasztalatai alapján lehet kidolgozni az idei évre vonatkozó szabályozást

 

A MÁV-START Zrt. Kollektív Szerződésének egységesítése

A Vasutasok Szakszervezete az egységesítés gondolatával egyetért, de csak úgy, ha ennek következtében senki nem kerül hátrányos helyzetbe.

A tárgyalás során a résztvevők érintették a szakszervezeti taglétszám megállapítására vonatkozó előírásokat és a szakszervezeti munkaidő kedvezmény bejelentésére vonatkozó szabályokat is. A Vasutasok Szakszervezete számára teljesen világos és elfogadható, hogy csak tagdíjlevonás alapján legyen megállapítva a taglétszám. Ez azonban nem minden szakszervezet számára volt elfogadható.

Módosult azon munkakörök felsorolása, amelyek munkájukat a munka természetéből eredően szokásosan telephelyen kívül végzik (ügyfélszolgálati szakértő I., ügyfélszolgálati szakértő II.)

A munkáltató javaslatát a három havi munkaidőkeret alkalmazására és azt, hogy a szolgálat kezdő-befejező időpontját 60 perccel egyoldalúan lehessen módosítani, a szakszervezeti oldal egységesen elutasította.

Szintén nem fogadták el a szakszervezetek a rendkívüli munka díjazására vonatkozó munkáltatói javaslatot.

Elfogadták viszont a felek az átvezénylési díj 2500,-Ft-os értékét, valamint azt, hogy „Az utazó, valamint a fordulószolgálatot ellátó munkavállalók legfeljebb kettő, egymásra közvetlenül következő éjszaka végzett szolgálatra kötelezhetők. Ebből a szempontból éjszakai szolgálatnak minősül, ha a szolgálatból legalább 3 óra időtartam a 22.00 – 06.00 órás időszak közé esik.”

Szintén egyetértés volt abban, hogy a kollektív szerződésben idénymunkarend alkalmazása szempontjából idegenforgalom által érintett területnek tekintendőek:

„- Budapest-Déli pályaudvar;

  - Székesfehérvár állomás;

  - 30a menetrendi mező szolgálati helyei Velence-Agárd közötti vonalrészen”

A Vasutasok Szakszervezete javasolta, hogy a többi vonal esetén is felül kell vizsgálni az idénymunkarend szükségességét a jegykiadógépek telepítésének figyelembevételével.

A tárgyalások február 1-én folytatódnak.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.