2017. 04. 10. 00:00

14. Heti VSZ Hírnök

 

 Bármelyik MÁV Csoport Hírlevelet megnyitva találkozunk pályamestert, pft. munkavezetőt, technikust, pályamunkást, stb. munkakörökre kollégát kereső Pft. Főnökségek hirdetéseivel. A szakmában mutatkozó létszámhiány miatt a pályafenntartási területen is egyre égetőbbé válik a meglévő munkatársak minél több feladatra való kiképzése, oktatása. Sajnos azonban egyre nehezebb olyan kollégát találni, akit az induló tanfolyamok valamelyikére be lehetne iskolázni, aki vállalná az ezzel járó nehézségeket. Ennek oka lehet az is, hogy a tanfolyamok sikeres elvégzése után (pl.: teherkötöző, motorfűrész-kezelő, pft. kisgépkezelő) semmiféle anyagi elismerésben nem részesülnek, sőt esetlegesen többlet feladat hárul rájuk. 

Véleményünk szerint mindkét problémára (létszámhelyzet, beiskolázások) megoldást jelenthetne egy, a START-os JBI-k vonatkozásában már korábban bevezetett és jól működő „Többlet képesítésen, tudáson alapuló ösztönző juttatási rendszer” bevezetése. 

Ezért a Vasutasok Szakszervezete kezdeményezte, hogy a pályafenntartási munkakörökre is kerüljön kidolgozásra és bevezetésre a többlet képesítést díjazó rendszer! 

Szokatlan ötlettel próbálja visszatartani a ferencvárosi vasúti kocsivizsgálókat a Rail Cargo Hungaria (RCH): egy évig havonta akár 70 ezer forinttal is többet vihetnek haza az ott dolgozók, ha kötelezik magukat, hogy plusz egy évig nem mennek el a cégtől. A „Fradiból” ugyanis egy lényegesen jobb ajánlat miatt egyszerre tízen készülnek felmondani, s ez súlyos működési zavart okozhat. A Vasutasok Szakszervezete aggályosnak tartja az összesen 50 millió forintos eseti megoldást, az elvándorlás ugyanis nemcsak Ferencvárosban, hanem hálózat szerte komoly problémát jelent. A VSZ általános megoldást sürget. Az érdekvédők örülnek, hogy a munkáltató belátta, több fizetés kell a dolgozók megtartásához, de határozottan úgy vélik, nem lehet eseti tűzoltással megoldani a létszámhiány okozta általánosan súlyos problémát. Nem elég most a ferencvárosiak, legközelebb pedig egy másik, majd egy harmadik terület problémáját lokálisan és időben korlátozottan kezelni, hanem általános megoldást kell kidolgozni az elvándorlás megállítására és új emberek toborzására. A szakszervezet tárgyalást kezdeményezett a menedzsmenttel, egyebek között azért, hogy személyesen is felhívják a figyelmet arra, amit a közelmúltban az ÖBB korábbi vezérigazgatója – jelenleg osztrák kancellár – Christian Kern is leszögezett: „a magyarországi munkavállalókat nem lehet tovább ilyen alacsony béreken tartani”. A szakszervezet mielőbbi átfogó intézkedést sürget. 

A témával kapcsolatos közleményünk itt olvasható el teljes egészében. 

A START háza táján is történtek események a héten. A Vasutasok Szakszervezete a jegyvizsgálói munkakörcsaládba tartozó munkavállalók 8,4 órás emelt munkaidőben foglalkoztatását, mint lehetőséget tudomásul vette és az érintett munkavállalók egyéni 

döntési szabadságának tiszteletben tartása mellett egy korrekt bértábla kialakítását szorgalmazta. Az érintettek több mint 60%-a aláírta az egyéni megállapodást így szükségesnek láttuk, hogy a bértábla elfogadásra kerüljön. 

Kiemelten fontosnak tartottuk, hogy azon jegyvizsgálóknak, akik egészségügyi okok miatt nem lehetnek vezető jegyvizsgálók, illetve legalább azoknak, akik 20 éve jegyvizsgálói munkakört látnak el, 3000-,Ft-al emelkedjen az alapbérük. 

Az egyeztetés végén több szakszervezet – így a Vasutasok Szakszervezete is- megállapodott a munkáltatóval a 8,4 órára vonatkozó bértábláról. 

A megállapodás teljes szövege itt elolvasható. 

A START-nál folyó érdekegyeztetés folyamán több problémával szembesítettük a munkáltatót: 

 A MÁV-START Zrt. által egyre több motorvonat kerül közlekedtetésre, amely a szolgáltatás színvonalát emeli. Ugyanakkor, egyre több jelzés érkezik a WC-ék használhatatlanságáról. Kértük a munkáltatót, hogy sürgősen oldja meg ezt a problémát. 

 Több helyről jelezték szakszervezetünk felé, hogy a szabadság kiadásának nyilvántartásánál – az igény kezdeményezőjétől függetlenül - az első 7 nap automatikusan a munkavállalói 7 napból kerül levonásra, így amikor a munkavállaló szeretne szabadságra menni, közlik vele, hogy a rendelkezésére álló napok számát már kimerítette. 

 Újra felvetettük, hogy a Startos irányítok részére a munkaközi szünet kiadása nem felel meg a törvényben foglaltaknak, ezért azonnali intézkedést kértünk a munkaközi szünet törvényes keretek között történő kiadására.  

Módosult a START Kollektív Szerződés heti és napi pihenőidőt érintő része. 

További részletek a VSZ honlapján! 

Vasutasok Szakszervezete 

Hírnök nyomtatható változata innen tölthető le.

Az oldal cookie-kat használ, hogy minél több hasznos funkciót biztosítson a látogatóknak.